Sök ikon

Parking Aid vill hjälpa dig att hitta parkering – får in färska miljoner

Artikel bild
Parking Aids grundare Ludwig Jörgensborg och William Nelling. Foto: Press

Parking Aid vill med sin app hjälpa bilister att hitta parkering i storstäder. Nu tar startupen in 2,5 miljoner kronor ledd av Almi Invest.
“Med Almi Invest och våra investerare i ryggen kan vi nu växla upp”, säger medgrundaren William Nelling.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Webbredaktör och reporter

När Parking Aid medverkade i SVT:s draknästet förra året fick de med samtliga drakar på en investering om 1 miljon kronor. Hur det blev med investeringen efter inspelningen återkommer vi till. 

Nu får startupen in mer än det dubbla i en finansieringsrunda på totalt 2,5 miljoner kronor ledd av Almi Invest, som går in med 1 miljon kronor. Bland de totalt sex aktörerna i rundan finns också investeraren Anders Göransson via bolaget Soläng Invest. 

“Det som är kul är att investerarna har väldigt spridda bakgrunder, allt från folk som jobbat på storbolag hela sina karriärer och folk som driver eget”, säger medgrundaren William Nelling

Pivot gjorde att nästet-investeringen föll 

Under förra vårens inspelning av Draknästet, där både Jonas Tellander, Evelina Anttila, Hellen Wohlin Lidgard, Shervin Razani och gästdraken Fredrik Eklund ville investera, hade bolaget funnits i ungefär två år. 

Parking Aid grundades 2022 av William Nelling och Ludwig Jörgensborg. Grundarnas ursprungliga affärsidé, vilken presenterades i SVT:s program, var att hjälpa bilister att förstå parkeringsskyltar. 

Genom att fota av krångliga skyltar i bolagets app skulle användarna snabbt få svar på om, när och hur länge man får parkera på platsen. 

Men när grundarna och drakarna skulle slutföra dealen från programmet hade bolaget gjort så “stora framsteg” att värderingen inte längre var aktuell, enligt William Nelling. 

“Vi var ett helt annat bolag än vad vi presenterade i programmet”, säger han. 

Vill hjälpa dig att hitta parkering

Enligt 2023 års bokslut omsatte Parking Aid 35.000 kronor och gjorde ett minusresultat på 149.000 kronor, då hade appen laddats ned av 25.000 användare. 

“Vi har alltid strävat efter att göra parkering enklare. Efter något år så såg vi att appen var omtyckt, men att funktionen med parkeringsskyltarna inte var något du behövde få hjälp med varje gång du parkerar”, säger William Nelling. 

Tanken om att vidareutveckla appen till att användarna ska kunna se var, rent geografiskt, de med störst chans kan hitta en parkeringsplats började ta form. 

I dag analyseras stora mängder mobilitetsdata, alltså data på hur människor rör sig, i Parking Aids app och gör att användaren får en bättre bild över var det går att hitta parkering. 

“Nu har vi en träffsäkerhet på mellan 80 och 85 procent. Det kommer aldrig att gå att få det helt perfekt, men det ska vara så lätt och bra för användarna som möjligt”, säger grundaren. 

Riktar sig mot andra parkeringsappar 

I dag har Parking Aids app laddats ned av drygt 50.000 användare och tanken är att fortsätta med appen, men nu som ett skyltfönster mot bolagets verkliga målgrupp – andra parkeringsappar. 

”Vi insåg efter ett tag att vi har en rätt bra produktportfölj, som kan vara intressant för alla parkeringsappar som redan finns där ute”, säger William Nelling. 

En annan potentiell kundgrupp är kommuner. Den affären bygger på att Parking Aid ska tillhandahålla en plattform som kan ge städerna insikter om deras trafik- och parkeringssituation, utan att de behöver göra fysiska mätningar, enligt grundaren.

Pengarna från den senaste finansieringsrundan ska, enligt Parking Aid att användas till ytterligare produktutveckling och att expandera till fler städer. 

“Det känns riktigt kul att kunna stötta två unga och mycket drivna entreprenörer i William och Ludwig, som redan visat att deras smarta lösning kan skapa stort värde för flera olika kundgrupper. Jag ser fram emot att bidra till bolagets fortsatta expansion, som jag ser stor potential i, säger Pär Lagerström, Investment Manager på Almi Invest, i ett pressmeddelande om investeringen. 

“Vi har i början av året  inlett det första samarbetet med en av de riktigt stora aktörerna på marknaden för parkeringsappar”, säger William Nelling. 

Vilken aktör det är vill han inte uppge i nuläget. 

Läs mer