Sök ikon

Svag start på året för e-handeln

Artikel bild

E-handeln faller trots att fler handlar.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

E-handeln fick en svag start på 2025. Trots att fler konsumenter handlade online sjönk omsättningen – snittköpet per kund föll från 2130 kronor i januari 2024 till 1961 kronor i år. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svensk handel.

"Många aktörer har det tufft. Konsumenternas köpkraft har ännu inte återhämtats. Vi hoppas på mer positiva signaler under våren”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Hemleveranser ökar – utlämningsställen tappar

Endast 34 procent hämtade sin beställning på ett utlämningsställe – den lägsta andelen sedan 2020. Samtidigt ökar antalet hemleveranser.

"Konsumenterna föredrar leveranser direkt hem. Handelsföretagen måste erbjuda snabba och hållbara alternativ”, säger Per Ljungberg.

Starkt 2024 – men tuff start på 2025

E-handeln växte med 11 procent 2024, men januari visar den första nedgången på ett halvår.

"Många hoppades på en fortsatt uppgång, men oroliga tider gör att framtiden är osäker”, säger Per Ljungberg.

LÄS MER: Alexis Priftis på Instabee om slitet, felbesluten och vändningen

 

Läs mer