Ulf Mazur har sedan inflationen tog fart och matpriserna sköt i höjden 2022 kommit att bli lite av en matprisnestor i Sverige.
I rollen som expert har han pratat om att jämföra matpriser i både tv, radio och tidningar. När Breakit pratade med Ulf Mazur 2023 beskrev han det som att han “aldrig varit mer i epicentrum” som då.
Till och med Riksbankens ledamöter har refererat till Matpriskollens siffror under räntemöten.
Bakgrunden till uppmärksamheten är den data som han genom bolaget Matpriskollen, som han startade 2010, samlat på sig genom åren. Appen hjälper besökarna att handla smartare genom att jämföra erbjudanden och matpriser i olika butiker inom detaljhandel.
Större annonsaffär för Matpriskollen
Matpriskollens intäkter består av att dagligvarubolagen köper data och information från bolaget och i takt med att antalet användare ökar har även annonsaffären blivit större.
Förra året hade Matpriskollen över 300.000 unika användare och, enligt Ulf Mazur, har det blivit lite av en win-win-situation för alla inblandade. Annonsörerna når människor som vill planera vad de ska äta under veckan och var de ska spendera sina pengar – och besökarna ser annonserna som ytterligare information snarare än jobbig reklam.
“Besökarna är precis i beslutsmomentet och det är där som kedjorna gärna vill träffa konsumenten och kunna påverka”, säger Ulf Mazur.
“Å andra sidan har vi inte haft någon på 15 år som har klagat på reklam i appen och jag tänker att det är just därför de är där – för att få produktnyheter och erbjudanden.”
Omsättningen ökar med 20 procent
Matpriskollen har de senaste åren ökat omsättningen med omkring 20 procent varje år, enligt Ulf Mazur. Så ser det ut även i år.
Under 2024 ökade omsättningen från 18,5 miljoner till drygt 22 miljoner. Rörelseresultatet har ökat från knappt 3 miljoner kronor 2023 till nästan 3,3 miljoner 2024. Efter 2023 delades 2,2 miljoner ut till ägarna. Största ägare är JVH Invest, som ägs av Johan Hörnell, och Ulf Mazur. För 2024 kommer 2,8 miljoner kronor att delas ut.
“Vi är ju självfinansierade och vi utvecklar allt själva. Jag tror verkligen att man inte ska vara för många – då kan man hålla ett högt tempo”, säger Ulf Mazur.
Just nu är det mycket som händer på bolaget – och för vd:n själv. Matpriserna ökar igen och Ulf Mazur har de senaste dagarna gästat diverse nyhetsmedier och kommenterat statistik.
Och vi har inte sett slutet på matprisökningarna, eller svenskarnas prismedvetenhet, enligt Ulf Mazur. Själv hoppas han att Matpriskollen kan bidra till att öka transparensen inom dagligvaruhandeln och är stolt över vad bolaget hittills har åstadkommit.
“Det är det vi jobbar med hela tiden, att du som konsument kan få en situation där du har mer kunskap så att du slipper att bara lita på butikernas egen reklam när du ska fatta beslut”.
Förra årets flopp ska nylanseras
För att utveckla bolaget tas nya tjänster – både mot företag och konsumenter – fram och testas kontinuerligt på Matpriskollen. Vissa floppar och andra blir kvar, enligt Ulf Mazur.
“Men gör vi bara tillräckligt många saker så trillar det ju igenom saker som ger fler nöjda kunder, så att de kunder vi redan har stannar kvar och att vi får nya hela tiden”, säger han.
2024 bjöd på en “total flopp” där det efter lansering visade sig inte finnas något intresse alls för en produkt”, enligt Ulf Mazur.
“Vi tog fram en tjänst som jag trodde extremt mycket på. Butikerna skulle kunna scanna en vara och se vad den kostar i konkurrerande butiker, vi testade på ett antal handlare som tyckte det var suveränt. Sen, efter att vi lanserat, sålde vi ingenting”
Men, menar Ulf Mazur, då får man inte 'bli deprimerad' utan helt enkelt tänka om och ta de delar som var bra och vidareutveckla dem.
“Nästa försök kommer om någon vecka, så får vi se om det blir bättre.”