Apotea har varit en riktig framgångssaga sedan Pär Svärdson och ett gäng av hans kollegor från tiden på Adlibris tog över bolaget. Omsättningen landade förra året på 6,5 miljarder kronor med en rörelsevinst på 266 miljoner kronor.
Sista kvartalet förra året växte Apotea med 16 procent och aktien har på de knappt två månader den har varit noterad stigit med över 30 procent.
Men nu visar färska siffror som Dagens Industri har tagit del av att Apotea faktiskt växer långsammare än vad den totala nätbaserade apoteksmarknaden gör.
Uppgifterna kommer från Svenska Apoteksföreningen, och är preliminära (till exempel är jämförelsestörande poster inte med) men de visar ändå att marknaden växte med totalt 23,6 procent under sista kvartalet. Alltså betydligt mer än Apotea.
Siffrorna gäller de renodlade nätapoteken, förutom Apotea också Meds och Apohem, och de traditionella apotekens nätaffärer.
Apoteas mål är att växa snabbare än hela branschen, ett mål de når.
”Men det är klart att det kan bli ett problem över tid om konkurrenterna växer snabbare på nätet”, säger Pär Svärdson.
Han påpekar också att Apoteas tillväxt på helåret är större än de andra nätapotekens omsättning.
LÄS MER: Doldisarna bakom Svärdson - de okända grundarna av Apotea
LÄS MER: Pär Svärdson efter premiärrapporten: "Mycket spännande på gång"