Second hand tycks bli allt mer populärt bland konsumenter, samtidigt som nya aktörer inom “pre-loved” vinner allt mer mark. Plick, en app som gör succé bland kidsen och H&M-ägda Sellpy är ett par exempel. Plattformen Vinted, som nu värderas till hela 58 miljarder kronor, är ytterligare ett. Men så finns det såklart aktörer som varit med lite längre, som Blocket och Tradera.
Den sistnämnda har senaste tiden hamnat i strålkastarljuset lite extra. I början av året införde marknadsplatsen nämligen ett så kallat obligatoriskt köparskydd.
Skyddet, som ska hjälpa såväl köpare och säljare om något går snett och som betalas av köparen, var fram tills nyligen valfritt att köpa till. Men nu gäller det alltså samtliga köp på plattformen – något som har fått användare att rasa.
I ett mejl till Breakit skriver en källa att hen har varit en trogen Tradera-användare i många år, och att hen tycker att det i grunden är en välbyggd plattform, “som bolaget nu verkar helt inställda på att förstöra snabbt.”
“Bolaget har varit otroligt tondöva och förmodligen så lämnar nu köpare och säljare plattformen i rekordfart”, skriver personen.
En annan källa till Breakit beskriver köparskyddet som “ett ganska klumpigt sätt att lägga på ytterligare en avgift som varken säljare eller köpare vill ha.”
Det är inte de enda som har reagerat på Traderas drag. På Trustpilot, skapad för att lämna omdömen, avlöser upprörda kommentarer över skyddet varandra.
När Breakit når Traderas vd Stefan Öberg berättar han att han är väl medveten om kritiken från användare. Samtidigt konstaterar han att det obligatoriska skyddet infördes av flera anledningar. Det viktigaste av dem: bolaget vill göra det lika tryggt att shoppa second hand som nytt.
"Man ska känna att man vågar köpa även dyrare saker. Att man köper det som redan finns i större utsträckning istället för att köpa det som är nyproducerat. För det är bara då som vi kan bidra till den här omställningen som vi tror behöver ske.”
“Det är väldigt sällan som det går fel i en transaktion på Tradera, men när det händer är det väldigt dåligt för köparen, för Tradera och för hela branschen.”
När ett köp genomförs smidigt på en marknadsplats är det oftast bara köparen och säljaren som vet om det. När det inte går som det ska höjs det däremot ofta arga röster.
“Det är också en anledning till det här beslutet. Vi har haft köparskydd länge, men fram till nyligen så har det varit frivilligt. Nu har vi gjort det obligatoriskt, som de andra spelarna på marknaden, och samtidigt sänkt priset så att det är väsentligt lägre än konkurrenternas. Förut kostade skyddet 5 procent av ordervärdet plus fem kronor per objekt. Nu kostar det 5 procent plus 2 kronor per order.”
Även om ni har sänkt priset så borde den här förändringen gynna er affär i och med att skyddet inte längre är frivilligt?
“Ja, det borde det nog göra.”
Har ni räknat på det?
“Ja, vi har räknat på det och kom fram till att vi kunde sänka priset på skyddet. Men vi måste ta betalt för det, för vi är inte återförsäkrade och har inget stort försäkringsbolag i ryggen, utan vi sköter det här med köparskydd själva. Och då måste vi ha lite marginal.”
Hur ser du på kritiken från upprörda användare?
“Det är jättetråkigt. Vi läser feedback på Trustpilot och på Facebook. Vi tycker det är väldigt tråkigt men samtidigt är det ett tecken på ett stort engagemang.”
Han kommer tillbaka till att alla andra plattformar för second hand i Sverige har obligatoriskt köparskydd.
“Vi är sist ut. Om vi är den enda marknadsplatsen där det inte är obligatoriskt köparskydd så är vi också den marknadsplatsen där man kan bli lurad. Och det är ingen bra position att vara i.”
Tycker du att det finns något i användarnas kritik?
“En del har ju köpt och sålt saker på Tradera i 20 år utan skydd och känner sig helt trygga med det. Så jag kan förstå reaktionen. Men samtidigt så finns det fall där det går dåligt ändå. När vi övervägde allt det här fram och tillbaka så landade vi i att det är lättast att göra som de andra aktörerna gör, att det skulle bli bäst för alla parter.”
Trots stormen bolaget just nu befinner sig i verkar affären inte ha tagit någon skada än, berättar han.
“Januari i år har börjat bra affärsmässigt. Förra året gick också bra. Vi har inte släppt bokslutet än men vi fortsatte att växa precis enligt plan. 2024 var ett rekordår sett till alla KPI:er.”
“Utöver att vi följer den kvalitativa feedbacken så har vi koll på vår data och vi ser bra tillväxt i samtliga kategorier och för såväl billigare som dyrare varor, efter att köparskyddet blivit obligatoriskt.”
Under 2023 omsatte Tradera 466 miljoner kronor, med ett resultat efter finansnetto på 38 miljoner kronor.
Läs mer: “Pre-loved” är det nya svarta – modejättarna pressas: “Förvånade”
Läs mer: Klimatministern: Sänk momsen på second hand – och stoppa kinesisk fast fashion