Skönhetsjätten Lyko, som numera endast rapporterar på engelska som en del av bolagets internationalisering, ökade försäljningen under det fjärde kvartalet 2024. Nettoförsäljningen landade på drygt 1 miljard kronor, vilket kan jämföras med 947 miljoner kronor motsvarande period 2023.
"Resultatet markerar en viktig milstolpe då vi för första gången passerar en miljard i kvartalsomsättning", skriver Rickard Lyko i sitt vd-ord.
Rörelsevinsten ökade från 21,7 miljoner kronor fjärde kvartalet 2023 till 76,5 miljoner kronor motsvarande period förra året, enligt den färska kvartalsrapporten.
Bruttomarginalen ökade från 43 procent till 45,2 procent under det fjärde kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period året före.
“Vi tar marknadsandelar inom skönhetssegmentet i hela Norden”, skriver Rickard Lyko och beskriver det fjärde kvartalet som “starkt” och “präglat av fortsatt positivt momentum” både vad gäller omsättningen och lönsamheten för bolaget.
Enligt vd:n har den förbättrade bruttomarginalen att göra med att Lyko stärkt sin marknadsposition, haft en “gynnsam produktmix” och att bolaget numera har ett mer “strategiskt angreppssätt” vid finansiering av marknadsföring.