Sök ikon

Once upon når (nästan) 300 miljoner: “Vi vill fortsätta växa”

Artikel bild
Lina Andersson, grundare Once Upon. Foto: Press

Succeéappen från Skellefteå fortsätter växa – och nu är grundaren sugen på en riktigt stor marknad.

“Under 2024 har vi experimenterat en hel del i USA”, säger Lina Andersson.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Mobilen är full av bilder på allt möjligt men det riktiga fotoalbumet där man kan bläddra sig fram och tillbaka mellan minnen blir alltmer sällsynta. Men suget efter dem verkar ändå finnas. 

För det är att göra fysiska fotoalbum av våra digitala bilder som är affärsidén bakom Skellefteå-succén Once Upon. 

Bolaget grundades av Lina Andersson och har vuxit stadigt de senaste åren. 2023 omsatte bolaget 237 miljoner kronor och gjorde för första gången en vinst, då på 10 miljoner kronor. 

Och förra året gick det ännu bättre. Omsättningen steg till 295 miljoner kronor och vinsten ökade till 15 miljoner kronor.

“Vi vill fortsätta växa, gärna i samma takt som vi har gjort nu det senaste året”, säger Lina Andersson till Dagens Industri.

“Det kommer att vara utmanande att fortsätta en sån resa framåt, men vi ser att vi tar mark hela tiden med vårt varumärke och med våra produkter”. 

Att det går bra visar också att bolaget nyligen vid en extra bolagsstämma delade ut 25 miljoner till ägarna.

“Det påverkar dock varken vår affärsstrategi eller våra tillväxtplaner”, skriver Once Upons PR- och partnerskapschefen Antonia Stubbe-Pettersson i ett sms till Breakit.

Idag är Tyskland, Nederländerna, Australien och Storbritannien bolagets största marknader, förutom Sverige. Men i framtiden vill de knäcka det riktiga guldägget.

Nämligen USA.

Under fjolåret har de experimenterat en del på marknaden, men har ännu inte gjort någon stor lansering.

“Det vi ser framför oss är att engagera lokala partners i en högre utsträckning”, säger Lina Andersson till DI. 

“Sedan tittade vi en del på vad som redan finns på marknaden, vilka preferenser som finns och vad i vår produkt man uppskattar och inte”.

2021 gick Verdane och Spintop Ventures in med 100 miljoner kronor i bolaget. De är fortfarande största ägare.

 

Läs mer