Sök ikon

Ilouity vill skapa den perfekta garderoben för gravida kvinnor – växer i flera länder

Artikel bild
Fanny Rosén Herngren och Asli Tunhammar ligger bakom märket Ilouity. Foto: Press

Jeans för gravida. Det var idén när Fanny Rosén Herngren och Asli Tunhammar startade Ilouity för närmare fyra år sedan.

Sedan dess har sortimentet breddats – och nu rusar försäljningen i flera länder.

"Kvinnor idag jobbar genom sin graviditet och ibland även under mammaledighet, de har framstående positioner på bolag eller sitter i styrelser, och vill klä sig professionellt genom hela graviditeten”, säger Asli Tunhammar.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Fanny Rosén Herngren och Asli Tunhammar hade bara hunnit träffas några få gånger innan de hade bestämt sig: de skulle starta bolaget Ilouty tillsammans.

Sagt och gjort. 

Affärsidén: en slimmad kapselgarderob för gravida där jeansen står i centrum. Det finns så klart mer att säga om hur det hela startade, vilket går att läsa om här. 

Bolaget, som grundades 2021, verkar ha fått något av en rivstart – och nu kan Breakit berätta hur förra året gick.

Nettoomsättningen ökade till 4,1 miljoner kronor, från 1,6 miljoner kronor året innan. Resultatet efter finansnetto landade på minus 12.000 kronor, att jämföra med minus 59.000 kronor året innan.

"Vi hade ett fantastiskt år där vi nådde flera milstolpar. Vi sålde ca 4000 produkter till 2500 kunder, vilket innebar att vi fördubblade antalet kunder och varje enskild kund köpte fler produkter", säger Asli Tunhammar till Breakit. 

Förutom att numera vara entreprenör arbetar hon sedan många år tillbaka på det Peter Thiel-grundade mjukvarubolaget Palantir Technologies inom affärsstrategi. Fanny Rosén Herngren har tidigare erfarenhet av retail och fotoproduktion och film.

Växer i flera länder

För att öka tillväxten har Ilouity fokuserat på tre saker, berättar Asli Tunhammar. 

Bolaget har dels satsat mer på marknadsföring, bland annat i fråga om betalda annonser på Metas plattformar, men även affiliates. Dels har lagernivåerna optimerats och prognosprecision har förbättrats. 

Man har även breddat sortimentet till att täcka in hela gravidresan. Under förra året lanserades bland annat en kostymbyxa.

"Kvinnor idag jobbar genom sin graviditet och ibland även under mammaledighet, de har framstående positioner på bolag eller sitter i styrelser, och vill klä sig professionellt genom hela graviditeten. Vi vill ge alla kvinnor, oavsett vad de gör eller jobbar med, möjligheten att känna sig som sig själva under graviditeten", säger Asli Tunhammar.

Sverige är fortsatt bolagets största marknad, men försäljningen i Storbritannien och USA har ökat starkt och står för 20 procent vardera av Ilouitys intäkter. 

Strategin framåt

I höstas slog bolaget, där försäljningen främst sker genom den egna e-handeln, upp dörrarna till sin första pop up-butik i Stockholm. Sedan dess har bolaget även öppnat ett permanent showroom.  

Snart ska pop up-koncept även testas i London. 

"Fysisk närvaro är ett sätt för oss att komma närmare kunderna, förstå dem bättre och öka vår varumärkeskännedom." 

Vilka är era främsta utmaningar i år? 

"Marknaden för graviditets- och amningskläder är strukturellt begränsad av den korta tid i livet du är gravid eller ammar. Därav kommer kundens livstidsvärde alltid vara lägre för oss än för andra klädbolag och vi måste hela tiden jobba med att få in nya kunder.” 

“På andra sidan av ekvationen så är vår ‘value proposition’ väldigt tydlig och våra kunder behöver våra produkter, så på så sätt kan vi hålla ned kostnaden för kundanskaffning. Med det sagt så är varumärkeskännedom är jätteviktigt och vi jobbar stenhårt för att fler kvinnor ska veta vad Ilouity är.” 

USA:s president Donald Trump pratar om att införa tullar, däribland mot EU. Är det något som oroar er? 

"Inte just nu. Vi väntar och ser hur det utvecklas och kommer att agera därefter om det behövs. Vi märker att våra kunder i Storbritannien och Norge, länder utanför EU, är villiga att betala för importkostnader. Än så länge är Trumps prat om tullar ganska osäkert och det kan ta tid innan det blir verklighet, om det blir det", säger Asli Tunhammar.

Hur ser ni på konkurrensen?

"Det finns naturligtvis konkurrens men de flesta mammaplagg vi ser är ganska standard. Vi har tagit fram ett mindre sortiment nyckelplagg för alla kroppstyper. Våra produkter är lite dyrare, men vi ser att kvinnor vill betala för ett par väl valda plagg som gör att man känner sig som sig själv under graviditeten.”

Hon tillägger att samtliga av bolaget produkter tillverkas på “ett hållbart sätt i familjeägda fabriker” i Turkiet och Portugal. 

“Den högre kvaliteten gör att våra jeans överlever mer än en graviditet, och vi älskar att se Ilouitys delas med vänner eller säljas vidare. Vi vill inte vara en del av ‘fast fashion’.”

Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Läs mer: Helena Karlinder-Östlundh blev plötsligt börs-vd – och har lyckats vända krisande Nelly: "Ändrat på allt"

Läs mer