Förra våren stämde åtta stycken amerikanska tidningar Open AI och Microsoft för att ha använt deras material för att utveckla sina AI-tjänster. Tidningarna hävdade att deras artiklar hade använts för att utveckla AI-bolagens chattbotar, utan att de hade bett om lov.
På andra ställen väljer mediebolag att gå en annan väg.
Nu inleder norska Schibsted Media, som bland annat äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet, ett partnerskap med Open AI, som innebär att journalistik från koncernen som publiceras kommer att integreras i Open AI:s tjänster. Det innebär bland annat att ChatGPT kommer kunna sammanfatta nyhetshändelser baserat på tidningarnas artiklar med källhänvisningar som visar varifrån informationen kommer.
Schibsted Media kommer att få ersättning från AI-företaget som ska användas till att utveckla AI på mediehusen.
“Den stora fördelen med det här är att vi får möjlighet att
förstå mer och att själva utveckla vår kompetens och teknologi”, säger Lisa Irenius, chefredaktör och ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet till Svenska Dagbladet.
Förhoppningen är också att AI ska kunna förbättra journalistiken, till exempel genom att skapa verktyg som journalister kan använda. Dessutom kommer Schibsteds journalistik att nå nya plattformar, och förhoppningsvis nå en ny publik.
“Vi är måna om att den journalistik vi gör ska kunna nå ut och finnas tillgänglig också på nya plattformar, och på så vis nå ut till nya personer”, säger Lisa Irenius.
.LÄS MER: Ville styra staden med ChatGPT – så gick det
LÄS MER: Trump och techjättar i enormt AI-projekt – upp till 5500 miljarder ska satsas