Klädbolagets rapport för det fjärde kvartalet presenterades på torsdagsmorgonen och utfallet var i linje med de förbättringar som har synts i de tidigare kvartalsrapporterna avseende 2024.
Bolaget växer tydligt (med 5,5 procent under fjolårets avslutning) och genererar samtidigt ett stabilt växande överskott (36 miljoner kronor, motsvarande en marginal på 11, 4 procent, i det fjärde kvartalet).
En av förklaringarna till vändningen är att Nelly idag säljer mer av sina egna varumärken. Den andelen har ökat till 47 procent, en ökning med 11 procentenheter under det senaste året.
Helena Karlinder-Östlundh pekar i rapportens vd-ord på just vikten av sortimentet.
“Kärnan i vår affär – sortimentet – fortsatte att prestera bättre och bättre under året. Vi åstadkom för 2024 den högsta genomförsäljningsgraden sedan omställningsresan startade på hösten 2022”, skriver hon.
En annan förklaringen till den högre lönsamheten är att antalet returnerade plagg har sjunkit tydligt, från nästan 36 procent 2023 till cirka 30 procent under hela 2024.
Helena Karlinder-Östlundh skriver att Nelly under fjolåret kom “ytterligare en bit längre på vägen mot en hälsosam affär”. Men det finns mer att göra.
“Oaktat detta finns det fortfarande stor förbättringspotential på många områden inom bolaget och vi ser fram emot att under 2025 fortsätta arbeta både med att vidareutveckla kunderbjudandet och att förenkla fler interna processer”, skriver hon.
Nelly omsatte 1094 miljoner kronor under 2024 och gjorde ett rörelseresultat på 93 miljoner kronor.