Hubso Group är bolaget vars affärsidé har varit att bygga e-handelsmärken med influencers och kända profiler. För sex år sedan fanns luft under vingarna och e-handelssatsningen noterades på Spotlight.
På sistone har Hubso blivit omskrivna för annat, att ha tappat profiler. Och både börsutvecklingen och siffrorna visar att luften gått ur bolaget.
Linn Ahlborg är senast kända att lämna. LXA The Label, märket som hon drev med Hubso har lagts ner. I inlägg på sina sociala medier har hon beklagat hur LXA skötts med tillägget att det är ”under all kritik”.
“Det brister på så många ställen som tyvärr är utanför min kontroll vilket också är anledningen till att jag har valt att lägga ned och inte längre jobba med Hubso.”
Linn Ahlborg är inte den enda profilen som gått från det börsnoterade bolaget. Det har även Alice Stenlöf gjort, samt Rebecca Stella, som bröt med bolaget när hon sålde sitt skönhetsbolag till Lyko.
Nu ökar också avståndet mellan Hubso Group och en annan influencerprofil: Sanne Josefson som ligger bakom modemärket Sanne Alexandra.
Säljer halva innehavet för 2500 kronor
Hubso Group minskar sitt ägande i influencerbolaget Sanne Alexandra Stockholm AB, från 50 procent till 25 procent, enligt ett pressmeddelande i veckan. Och det sker till en värdering på 1 krona per aktie vilket gör att köpeskillingen hamnar på 2510 kronor i affären.
Överlåtelsen sker till ägarbolaget Sanne Alexandra Josefson AB. Hubso förvärvade en majoritet i modevarumärke Sanne Alexandra Stockholm AB 2021.
”Denna överlåtelse är ett led i Hubso AB:s nya strategi, som innebär ett minskat operationellt ansvar. Strategin syftar till att förändra dynamiken och fördelningen av ansvar mellan Hubso och kreatörerna i vårt nätverk, för att skapa ökad flexibilitet och stärka kreatörernas ägarroller”, heter det i pressmeddelandet.
"Vi är övertygade om att denna förändring är ett steg i rätt riktning för att fortsätta skapa långsiktigt värde för alla parter. Vi ser fram emot att stödja Sanne Josefson med team som kreatör och entreprenör," säger Josefine Abrahamsson, som är tillbaka i vd-rollen för Hubso Group sedan i december.
Förutom Sanne Alexandra Stockholm så finns varumärkena VIQ, med profilen Josephine Qvist, och Le Capsole kvar inom Hubso Group, enligt hemsidan.
Skulder och lågt sjunkande siffror
En blick i räkenskaperna visar att det har gått utför för Hubso Group sedan glansdagarna. Bolaget har ett börsvärde på strax över en miljon kronor, vilket motsvarar ett kursfall på över 99 procent sedan noteringen på Spotlight.
I det tredje kvartalet omsatte bolaget 2 miljoner, en nedgång från över 6 miljoner motsvarande kvartal året innan. Rörelseresultatet landade på minus 8,5 miljoner kronor. Det var i samband med att de siffrorna presenterades som styrelsen beslutade om en omstrukturering av bolaget. “Hubso 3.0”.
Vidare har Hubso dragit på sig skulder. Det handlar om två allmänna mål om över 700.000 kronor och ett mål hos Skatteverket på nästan 400.000 kronor. Det kan sättas i relation till att Hubso hade en kassa på cirka 200.000 kronor i tredje kvartalet i fjol.
Telefonen avstängd
Frågorna hopar sig kring hur det står till för Hubso Group, relationen till profilerna, Hubso 3.0 och hur bolaget ska vända sin finansiella situation.
Breakit har sökt kontakt med vd:n Josefine Abrahamsson utan att få svar samt sökt bolaget på alla kontaktvägar som uppges på hemsidan. När vi ringer telefonnumret som står listat på hemsidan så möts vi av beskedet att numret inte längre används.
Josefine Abrahamsson var vd för Hubso fram till för ett par år sedan men har gjort comeback i bolaget sedan i december. Då ersatte hon Jonatan Palmgren.
LÄS ÄVEN: Linn Ahlborg lämnade Youtube och lägger nu ned nya bolaget LXA: “mått dåligt i över ett år”