Bostadsjätten Hemnet har släppt förska siffror för det fjärde kvartalet. Vinsten ökar, men når inte upp till marknadens förväntningar.
Nettoomsättningen ökar med drygt 30 procent – det då priset på annonserna har ökat.
Här är några hårda nedslag i rapporten:
- Nettoomsättningen ökade med drygt 30 procent till 364,1 (275) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda, ökade med 24,5 procent till 176,3 (141,6) miljoner kronor.
- ARPL, genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade med 42,1 procent till 8452 (5911) kronor.
Nettoomsättningen ligger i linje med förväntningarna, i genomsnitt hade analytikerna förväntat sig en nettoomsättning på 361 miljoner kronor. Det enligt Modular Finance sammanställning.
Det förväntade ebitda-resultatet var 187 miljoner kronor. Alltså lägre än siffran i rapporten.
Den ökade nettoomsättningen har alltså att göra med att priset per annons ökade under det fjärde kvartalet. Antalet bostadsannonser minskade med 1,6 procent under kvartalet, jämfört med samma period året innan.
"För helåret innebar dock en mer aktiv bostadsmarknad, driven av lägre räntor, en ökning av nya annonser med 5,7 procent jämfört med 2023", säger den avgående Hemnetchefen Cecilia Beck-Friis i en vd-kommentar.
Hemnet kommer under 2025 att fokusera på att stärka sitt erdjudande till kunderna, enligt rapporten. Under våren ska bolaget lansera ett nytt "toppnivå-paket" – Hemnet Max.
I dag kan bostadsförsäljare som vill annonsera på Hemnet välja mellan paketen Bas, Plus och Premium.
"Detta initiativ återspeglar den växande efterfrågan på större paket och förstärker vårt engagemang för att möta olika kundbehov", säger Cecilia Beck-Friis.