Sök ikon

Skidjackor lyfter Revolutionrace till rekord: “Ökat med över tre gånger”

Artikel bild
Pernilla Nyrensten som tillsammans med sin man Niclas fortfarande är storägare och Paul Fischbein, vd på Revolutionrace. Foto: press.

Revolutionrace satte försäljningsrekord under hösten, enligt den nya rapporten. 

Särskilt en produktkategori och särskilt en månad låg bakom lyftet enligt vd Paul Fischbein.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Först några huvudpunkter från rapporten som avser bolagets andra kvartalet, oktober till december: 

Försäljningen uppgick till 684 miljoner kronor, upp från 613 miljoner motsvarande period året innan.

Utfallet motsvarar en ökning med 12 procent. Den takten kan ställas mot första kvartalet, juli till september, då försäljningstillväxten var 5 procent. 

Rörelseresultatet var 158 miljoner kronor, upp från 143 miljoner. 

Rörelsemarginalen landade därmed på 22,9 procent, ned från 23,3 procent 

Revolutionrace vd Paul Fischbein konstaterar att bolaget nådde “rekordförsäljning” i det andra kvartalet. 

“Försäljningen var särskilt stark under november”, skriver han. 

Av rapporten framgår även att bolaget växte extra bra på de tyskspråkiga marknaderna. I “DACH”-regionen, som främst utgörs av Tyskland, låg tillväxten på 15 procent. Det kan ses mot bakgrund av att flera andra bolag har pekat ut den tyska marknaden som extra tuff just nu. Bolaget lyfter i rapporten fram att utvecklingen i Österrike och Schweiz har varit stark under kvartalet. 

I Norden växte Revolutionrace med 9 procent. 

Bolagets vd lyfter även fram de ganska nya skidkläderna i sitt vd-ord:

“Försäljningen av vår alpinkollektion, som lanserades förra vintern och har utökats inför denna säsong, har presterat mycket väl och ökat med över tre gånger sedan andra kvartalet förra året”. 

Precis som BHG på onsdagen ser Revolutionrace vissa ljuspunkter i konsumentklimatet, särskilt på hemmamarknaden. 

“Marknadsförhållandena är fortsatt utmanande men vi noterar indikationer på ett förbättrat konsumentklimat på vissa marknader, till exempel i Sverige”, skriver Paul Fischbein som tillägger att den första veckorna av 2025 har inneburit “viss försäljningsökning”. 

Revolutionrace, som säljer fritids- och utomhuskläder direkt till konsument  i framför allt Norden och Tyskland, grundades av Pernilla och Niclas Nyrensten i ett garage 2014. Grundarduon har inte längre något uppdrag inom bolaget och de har sålt aktier i flera omgångar under de senaste åren. 

Bolaget, som börsnoterades sommaren 2021, har ett marknadsvärde kring 5 miljarder kronor. Paret Nyrensten äger 16 procent av aktierna i dag. Riskkapitalbolaget Altors innehav motsvarar 21 procent, enligt Holdings. 

Läs mer