“Jag var på väg att börja planera min egen begravning, och blev väldigt fascinerad."
Det var precis så det började, förklarar Natasha Asimiadis, starten till det egna bolaget.
Den Växjö-baserade startupen Bauger har, enkelt förklarat, skapat en plattform som förenklar processer och det administrativa arbetet för begravningsbyråer och anhöriga till bortgångna.
“Min pappa dog när jag var 16 och tankar kring döden, och det faktum att vi alla kommer att gå det ödet till mötes, har ofta varit närvarande sedan dess”, säger Natasha Asimiadis, som nu är 37 år gammal.
“Häromåret slog det mig hur krångligt allt hade varit när min pappa skulle begravas, och jag började fundera på min egen begravning – jag vet hur viktigt det är att ha sina saker i ordning när man dör – och förstod att här fanns en affärsmöjlighet”, säger hon och berättar att hon startade bolaget tillsammans med Rasmus Sjöström under 2020, men att det var först ett par år senare som arbetet med att bygga företaget verkligen kom igång.
Mycket kring begravningsplanering och processen efter att en närstående gått bort är som regel väldigt krångligt, menar hon. Det är också något de flesta inte lär sig förrän de måste.
“Många tar reda på fakta om delar av livet de ännu inte har upplevt. Exempelvis lär man sig mycket om föräldraskap långt innan man ens förbereder sig på att bilda familj. Men begravningar är något som många har dålig koll på.”
Tar in miljonbelopp
Sedan starten har hon och Rasmus Sjöström finansierat verksamheten med egna medel, men nu fyller företaget på kassan för första gången i en pre-seedrunda.
Investeringen, som uppgår till 2,2 miljoner kronor, är öronmärkt för att utveckla bolagets plattform. Enligt vd:n värderades bolaget till 12 miljoner kronor i värderingen, pre-money.
Kapitalet kommer från investeringsbolagen Skåne Ventures och Tech Loop, som kliver in med en 500.000 kronor vardera. Riskkapitalbolaget VNTRS bidrar med 750.000 kronor och resterande belopp skjuts till av Sigul Invest, även det ett riskkapitalbolag, samt affärsänglarna Måns Jadenbrink, Anders Fräger och Håkan Karlström.
Efter kapitalanskaffningen äger grundarduon drygt 35 procent vardera och medgrundare Ludvig Magnusson 12,5 procent. De nya ägarna kontrollerar 17,5 procent av bolaget, där Skåne Ventures och VNTRS tog den största delen av kakan, och äger 5 procent vardera.
Det är däremot inte första gången Natasha Asimiadis pitchat för investerare. I höstas medverkade hon i Svt:s Draknästet, där hon erbjöds en investering på en halv miljon kronor av draken Evelina Anttila, vd på riskkapitalbolaget Wellstreet. Draken ville ha 20 procent av företaget, vilket gav bolaget en värdering på 2,5 miljoner kronor.
“När avsnittet spelades in i maj förra året var vi redan i dialog med några av de investerare som har backat oss nu. Erbjudandet vi fick i Draknästet innebar att värderingen skulle sänkas, och det ville vi inte. Vi hade fortfarande möjlighet att ‘bootstrappa’ lite till, så jag tackade nej”, säger Natasha Asimiadis.
“Men det hade varit väldigt roligt att ha med Evelina i bolaget, men vi stod lite för långt ifrån varandra när programmet spelades in.”
Möta nästa generation
Affärsmodellen går ut på att Bauger dels tar en licenskostnad för plattformen och dels en kostnad per begravningsärende. Under förra året tecknade bolaget ett ramavtal med Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF), vilket innebär att Bauger är en godkänd leverantör till förbundets medlemmar, som motsvarar hundratals begravningsbyråer i hela landet.
Under det brutna räkenskapsåret som sträckte sig fram till maj 2024 hade bolaget ännu ingen nettoomsättning, med ett resultat efter finansnetto på minus 44.000 kronor.
“Vi har kunder och vi har börjat leverera vår lösning, så vi kommer att kunna redovisa en omsättning när vi stänger böckerna för räkenskapsåret som slutar i maj i år. Men jag vågar inte säga hur mycket det blir. Resultatet kommer fortsatt att vara minus.”
Är det en traditionell bransch?
“Det är en väldigt traditionell bransch, men många av aktörerna vill hänga med i den tekniska utvecklingen, även om man kanske inte vill utveckla systemen själva”, säger Natasha Asimiadis.
Hon menar att bolaget inte har grundats för att ta bort det traditionella ur branschen helt och hållet, utan ser det mer som en lösning för hur man kan gå nästa generations kunder till mötes, som är “ännu mer vana vid det digitala och smidiga administrativa.”
“Det finns en komplexitet i att varje begravning är en unik händelse, precis som ett bröllop eller ett dop, men grundprocessen är alltid densamma. Samtidigt ska det vara enkelt, så att man inte känner sig helt handfallen när någon går bort och man behöver hjälpa till med allt som måste göras därefter.”
Hur ser konkurrensen ut?
“Vi har en stor konkurrent i Sverige, Rapid Data. Det är vår största konkurrent, skulle jag säga. Men det finns några andra aktörer också.”
Vilka är era största utmaningar just nu?
“Vår största fokus och utmaning är produktutveckling i form av att få en helhetslösning och samtidigt behålla en enkel och användarvänlig produkt. Att tillhandahålla en lösning som funkar för begravingsbyråernas processer idag men som även ser till framtidens behov.”
LÄS MER: Nyemissioner i startups – följ vårt flöde med alla nya rundor