Sök ikon

Alexander Hermanssons Flippy ville göra skärmfritt coolt med Youtube-serie – sålde 1,5 ton pennor på tre veckor

Artikel bild
Otis Ingelstam, Alexander Hermansson, Cornelis Olsen och Marcus Söderberg ligger bakom Flippy.

Barnprogramledaren Alex Hermansson bland de som ligger bakom Flippy – gjorde succé i julhandeln. Stoppade försäljningen för att inte barn skulle bli ledsna.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Ibland går det fort. Det gjorde det för e-handelssajten Flippy som lanserades så sent som i november förra året. Bakom sajten ligger Alexander Hermansson, känd som barnprogramledare, serieentreprenören Marcus Söderberg, Otis Ingelstan och Cornelis Olsen. Den sistnämnde är specialiserad på att bygga e-handelsplattformar.

“Idén kom faktiskt från att vi ser hur utvecklingen med beroendet av skärm och skärmtid verkligen slukar barn idag”, säger Cornelis Olsen till sajten e-handel.se.

“De blir liksom okontaktbara, får svårare att fokusera på en sak och bara matas med reklam och hetsiga program på en nivå som vi alla känner är rätt osund.”

Men eftersom de insett att förbud bara gör det mesta mer spännande bestämde de sig för att göra en Youtube-serie där barnen får göra något själva, i det här fallet lära sig rita. 

“Detta satte då scenen till att bygga en digital plattform och ett varumärke som ska göra "skärmfritt coolt igen" och där målet är att växa strukturerat med bra produkter och rätt samarbeten”, säger Cornelis Olsen. 

Första produkten blev en penna och försäljningen började i mitten av november. Tre veckor senare var hela lagret tömt när 1,5 ton pennor hade sålts till ett värde av 900.000 kronor.

“De sista dagarna var mitt i julhandeln och hade vi haft ett större lager hade vi nog sålt lika mycket till, det är jag säker på”, säger Cornelis Olsen.

 

Läs mer