Det blev ingen succéstart för Bianca Ingrossos och Vanessa Lindblads klädsatsning Àvora. Till skillnad från typ allt annat som Bianca Ingrosso tar i blev det istället en förlust på över 10 miljoner kronor.
Satsningen leds av Nina Ghazanfari som tidigare bland annat jobbat som ansvarig för influencer marketing på e-handlaren Nelly. Via mejl svarar hon på frågor om året som gått.
Hur ser du på året som har gått?
“Vi är stolta över vårt första år! Vi etablerade Àvora under en lågkonjunktur som har påverkat konsumenternas köpbeteenden.”
Förlusten landade på över 10 miljoner, hur ser du på det?
“Vi har gjort betydande investeringar för att etablera oss i en konkurrensutsatt bransch, och vi ser dessa investeringar som en grund för vår framtida tillväxt.”
Ni la om strategin under hösten om jag har fattat det rätt? Vad berodde det på?
“Vi gjorde en del revideringar under förra året för att bättre anpassa oss till marknadens behov. Vi vill säkerställa att Àvora fortsätter att erbjuda ett relevant och genomtänkt sortiment som speglar vår kunds önskemål och vår vision. Fokus ligger på att framhäva vår unika look ”Scanditalian” och stärka vårt varumärke framåt.”
Hur skulle du beskriva "Scanditalian”?
“Ett möte mellan den Skandinaviska minimalismen och den Sydeuropeiska flärden som bidrar i vår mening till den tidlösa sensuella feminina silhuetten.”
Hur ser du på året som kommer och hur har det gått under hösten?
“Vi är optimistiska kring framtiden och har en stark tro på att vi kommer att nå våra mål. Vi kommer att öka vår omsättning mot vårt första räkenskapsår, vilket visar att vi är på rätt väg i vår utveckling.”
Är det aktuellt med några fysiska butiker, till exempel popups?
“Inte något vi har i åtanke i dagsläget.”
Hur viktiga är Bianca Ingrossos egna kanaler för att driva försäljning?
“Biancas, Vanessas, våra egna och betalda kanaler har visat sig vara effektiva för att nå vår målgrupp och driva försäljning. Särskilt våra paid ads, där våra produkter visas med andra modeller, har visat sig vara en lönsam strategi för oss. Detta är väldigt glädjande med tanke på att vi bara varit verksamma i 1,5 år.”