I oktober kunde Breakit avslöja Einrides planer på kostnadsbesparingar, inklusive omfattande nedskärningar på personalsidan.
“Tyvärr innebär det att flera tuffa beslut behöver fattas”, sa Einrides vd och grundare Robert Falck då.
I samma veva flaggade Einride internt för att flera chefer skulle lämna bolaget, varpå Breakit senare kunde avslöja flera stycken.
2024 kan alltså sammanfattas som mycket prövande för lastbilsbolaget. Men det finns ljuspunkter för lastbilsbolaget. Dagens Industri skriver att bolaget lyckades fördubbla sina intäkter till 500 miljoner kronor tack vare att Einride har levererat på order som togs för flera år sedan.
”Det beror på att vi kunnat fortsätta rulla ut kontrakt. Jag är väldigt stolt över organisationen”, säger Robert Falck till tidningen.
Grundaren själv sticker inte under stol att fjolåret var svårt. Han kallar 2024 för ett ”helvetesår”. Bolaget drogs med likviditetsproblem och istället för en större runda, som planerat, behövde bolaget fylla på kassan i flera mindre rundor.
Det framkommer inte i DI:s text vad Einride gjorde för resultat förra året. Robert Falck säger att siffrorna inte är helt klara där.
”Men det rör sig åt rätt håll.”
2023 landade rörelseförlusten för Einride på 1,3 miljarder kronor.