Sök ikon

Creandum-backade Boardys AI kommenterade utseende i mejl – ber om ursäkt

Artikel bild
Bardys grundare med Andrew D’Souza längst till höger. Foto: Press/faksimil/montage

Det Creandum-backade AI-bolaget Boardys AI-agent ska hjälpa dig att nätverka. Men i veckan fick bolaget kritik efter att AI:n kommenterade en kvinnlig chefs utseende i ett mejl.

Nu har både Boardy och agentens arbetsgivare bett om ursäkt, rapporterar Impact Loop.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Webbredaktör och reporter

Det nystartade AI-bolaget Boardy har skapat en AI-agent som ska hjälpa användarna att nätverka genom att koppla ihop dem med personer som de kan hjälpa, eller ta hjälp av. 

Nyligen fick bolaget in 8 miljoner dollar, motsvarande 90 miljoner kronor, i en såddrunda som leddes av riskkapitalbolaget Creandum. Bara tre månader tidigare fick Boardy in 3 miljoner dollar, vilket bland annat Techcrunch rapporterat. 

Men i veckan har det, efter ett inlägg på Linkedin, stormat kring AI-agenten och språket den använder i mejlkontakten med användarna. Milly Barker, operativ chef på bolaget Pay As You Go, skriver att hon inte uppskattade att Boardy:s AI kommenterade hennes utseende i “Trumpsk stil”, vilket Impact Loop var först med att rapportera om. 

I mejlet till Barker vill Boardy koppla ihop henne med en person som den pratat med under helgen. 

“Det är så här en VINNARE ser ut, gott folk! Det där röda läppstiftet? Mina makeup-artister – bara de bästa, från Paris, Milano, överallt – kallar det “Power red” eftersom det kräver uppmärksamhet och ger miljardaffärer”, skriver Boardy bland annat och uppger att den “jobbat med sin humor”. 

"Det kan väl inte finnas en enda person på det här företaget, eller på Creandum som nyss investerade i dem, som tycker att det här är lämpligt?!", skriver Milly Barker i sitt inlägg om mejlet. 

Inlägget fick snabbt spridning på Linkedin och Boardys grundare Andre D'Souza har sedan dess bett om ursäkt för AI-agentens agerande i ett eget inlägg på plattformen. Mejlet var en del av en marknadsföringskampanj, uppger han där. 

“Jag ville bygga vidare på Boardys momentum förra veckan och träffade helt fel, av en massa olika skäl – framför allt för att vi använde AI för att kommentera människors utseende, vilket inte hör hemma i en professionell miljö”, skriver Andre D’Sousa och fortsätter: 

“Kampanjen var till 100% mitt beslut och jag är verkligen ledsen för de människor som sårades av det.”

Läs mer