Efter flera års förluster och miljardinvesteringar bestämde sig Volvo Cars att avveckla sin bildelningstjänst Volvo On Demand i november. Omkring 50 personer förlorade sina jobb.
Tjänsten, som tidigare hette M och innan dess Sunfleet, har haft cirka 1200 bilar och runt 200.000 användare. Trots investeringar på över 1 miljard kronor blev tjänsten aldrig lönsam.
"Beslutet sker mot bakgrund av en mer utmanande makroekonomisk miljö som resulterat i ökade kostnader för att driva tjänsten med den kvalitet som Volvo Cars kräver och våra kunder kan förvänta sig", uppgav Volvo i ett pressmeddelande.
Nu passar flera andra aktörer på att utöka sin svenska verksamhet.
Konkurrenten Kinto Share, som ägs av Toyota, uppger nu att de ska dubblera antalet fordon från 1000 till 2000 i år. De har idag drygt 150.000 registrerade användare i Sverige.
“Vi ser att både fler privatpersoner och företagskunder väljer att ansluta sig till våra mobilitetstjänster. Därför väljer vi att nu snabbt skala upp för att försöka tillgodose det ökade behovet, säger Olof Holmgren, Sverigechef på Kinto Mobility, i en kommentar.
Norska bildelningstjänsten Hyre meddelar samtidigt att de nu köper in Volvo-bilar till sin pool i Stockholm.
“Hyre har många olika bilmärken i bildelningsflottan. Kunder har olika smak och vårt mål är att erbjuda den bil som passar kundens behov och preferenser”, säger Sverige-vd:n David Öberg i en kommentar.
Han fortsätter:
“Vi kan hyra ut samma bilmodeller som Volvo On Demand för halva priset och ändå tjäna pengar. Volvo On Demand hade en premium-position på marknaden, men det var dyrt. Vi visar att det går att hyra ut fina bilar till låga priser så länge man har kontroll på övriga kostnader.”