Sök ikon

Carolina Nilsson sålde sin startup, startade två varumärken – och klev in i Julia Bergmans nya bolag: "Jobbar hårt"

Artikel bild
Carolina Nilsson, entreprenör och medgrundare till Julia Bergmans nys satsning. Foto: Press/Montage.

Tassolja och pälstvätt krattade vägen för uppköp – som gav tillräckligt klirr i kassan för att starta nya hudvårdsvarumärken.

Men entreprenören Carolina Nilsson har mer än de egna satsningarna i portföljen.

Hon är även medgrundare och delägare i influencern Julia Bergmans bolag, Kind by Julia, som lanserades under hösten.

“Bolaget har fått en stark start och nu planerar vi för nästa steg. Förhoppningen är att vidareutveckla varumärket och nå ut brett till konsumenter”, säger Carolina Nilsson i en intervju med Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Fingertoppskänsla.

Det menar Carolina Nilsson är en av de främsta egenskaperna som krävs för att vara entreprenör, något som hon själv har lyckats anamma.  

“Det har krävts hårt arbete, men nu känner jag mig trygg i att jag har lärt mig att förstå vad som finns på marknaden, vad som behövs och hur man skapar något innovativt”, säger hon när Breakit når henne på telefon.  

De senaste åren har hon utvecklat tre egna varumärken – sålt ett av dem – och är sedan lite mer än ett år tillbaka dessutom medgrundare och delägare av influencern Julia Bergmans egna bolag Kind by Julia. Mer om det kommer vi till. 

Vi backar bandet. 

Det första fröet till Carolina Nilssons entreprenörsresa såddes när hennes hund blev sjuk, orsakat av ett fästingmedel.

“Jag fick idén till att skapa en förändring i en bransch som då fortfarande var ganska gammaldags, och ta fram produkter till vardagsvård för hundar.”

Vid sidan av studierna på Blekinge Tekniska Högskola startade hon e-handeln WAP Dog Care. Ett sortiment av tassolja, pälstvätt och annat som kan behövas till en fyrbent familjemedlem togs fram. 

Det visade sig snart vara något av ett ett framgångsrecept. 

2021, det vill säga fyra år efter starten, kontaktades hon av koncernen Petbuddy Group, som ville köpa verksamheten. 

“Det var en bekräftelse. Det fanns ett par intressenter faktiskt, men jag valde att sälja till Petbuddy, för jag ville gärna att varumärket skulle förbli svenskt”, säger Carolina Nilsson, som under tiden hon drev bolaget samtidigt tog distanskurser på Handelshögskolan i Stockholm. 

Två nya satsningar

Enligt årsredovisningen för räkenskapsåret, som sträckte sig från slutet av november 2020 och till sista december 2021, alltså runt perioden bolaget såldes, omsatte företaget 1,1 miljoner kronor med ett minusresultat på 191.000 kronor.

Carolina Nilsson vill inte berätta vad prislappen landade på – men menar att det räckte för att finansiera två nya satsningar.

Hon stannade kvar inom WAP Dog Care ett tag efter försäljningen, till slutet av 2022. Kort därefter startade hon varumärket Fair Horse Care, för att sedan dra igång The Eillom Company. Precis som hennes första bolag riktar även de senare satsningarna in sig på hudvård. 

Det ena, Fair Horse Care, tillverkar och säljer precis som namnet avslöjar päls- och hudvårdsprodukter för hästar. 

“Jag såg ett behov av bättre alternativ till det som redan fanns på marknaden, som värnar om både hästen och miljön. Det var en tuff start under 2023 och 2024, men vi har lyckats få igång försäljningen”, säger hon. 

Idag säljs produkterna dels genom den egna e-handeln, dels genom återförsäljare som Apoteket, Hööks och Granngården. 

Hudvård för “aktiva tjejer”

The Elliom Company, ett hudvårdsmärke för “den aktiva tjejen”, grundade hon när Fair Horse Care började ta fart. 

“Surf, skidåkning, natur och träning är en stor passion för mig. Det är en stor del av min livsstil och det är där jag hämtar energi. Jag tyckte att det segmentet saknar produkter som riktar sig just till den aktiva tjejen på riktigt.”

När moderbolaget Eillom Holding, där båda varumärkena ingår, stängde böckerna för 2023, landade nettoomsättningen på 106.000 kronor, med ett minusresultat på 4 miljoner kronor. 

Under 2024 beräknas omsättningen öka till 650.000 kronor totalt för båda varumärkena tillsammans. Prognosen för resultatet vill hon inte kommentera.

“Under 2025 har vi förhoppningar om att mer tredubbla omsättningen per respektive varumärke”, säger hon. 

Influencern Julia Bergmans satsning

Samtidigt som Carolina Nilsson var mitt uppe i Fair Horse Care och dessutom var på väg att starta igång The Eillom Company, träffade hon influenern Julia Bergman genom gemensamma bekanta. Profilen, med 248.000 följare på Instagram, höll då på med uppstarten av det egna bolaget Kind by Julia, som riktar in sig på hudvårdsprodukter för barn. 

“De sökte någon som kunde hjälpa till att bygga varumärket kring bolaget och som hade erfarenhet av produktutveckling. Det kändes som en bra match. Men jag var lite tveksam när jag fick frågan, eftersom jag redan hade mina egna varumärken som tog väldigt mycket tid, säger Carolina Nilsson. 

“Men när jag satt ner och pratade med Julia, och fick träffa Camilla Svärdenborn som också är en del av Kind by Julia, kände jag direkt att vi tre blir en unik och grym kvinnlig trio som kan utveckla bolaget tillsammans”, säger hon och berättar att hon äger 25 procent av bolaget. 

Carolina Nilsson beskriver det som att hon kavlade upp ärmarna när hon, förutom hennes egen verksamhet, dessutom blev delägare och produktutvecklare i Julia Bergmans satsning.  

Hösten 2024 lanserade influencern Julia Bergman skönhetsbolaget Kind by Julia. Foto: Press

Hur fördelar du din tid mellan de här bolagen? 

“Jag hade önskat att jag kunde säga att jag är oerhört strukturerad och bra på att planera, men så är det inte riktigt. Jag jobbar hårt och målmedvetet, oftast med fokus på vad som måste göras här och nu.”

“På ett sätt jobbar jag med alla varumärken som om det vore ett och samma, och prioriterar utifrån vad som är viktigast för dagen.”

Planen framåt 

I september 2024 lanserades Kind by Julia med vad Carolina Nilsson beskriver som “buller och bong.” 

“Hemsidan var nästan på väg att krascha. Bolaget har fått en stark start och nu planerar vi för nästa steg.”

"Under 2025 vill vi gärna hitta några samarbetspartner som kan växa tillsammans med oss”, säger hon.

Vad för typ av partner letar ni efter? 

“Kind by Julia letar dels efter återförsäljare att samarbeta med. Vi säljer endast B2C idag, och det vill vi bredda för att nå ut till fler. Men även investerare. Det hade ju varit fantastiskt om någon skulle vilja backa bolaget, men inte bara med pengar utan också med bra stöttning och erfarenhet, någon med kunskaper om den här typen av varumärkesbyggande och expansion. Samma gäller egentligen också Fair Horse Care och The Eillom Company.” 

Du riktar in dig på hudvård av olika slag – en bransch med mängder av aktörer. Behövs verkligen fler bolag och fler hudvårdsprodukter?

“Jag står rakryggad i att det finns ett värde i alla varumärken som jag har skapat. Många av produkterna är multifunktionella och är lokalproducerade i Sverige. Men det är absolut en relevant fråga. Hästvård, hundvård, hudvård för barn och för kvinnor är något som behöver finnas i den livsstil vi själva väljer och trivs med”, säger Carolina Nilsson.

Läs mer