Sök ikon

Martin Palm köper tillbaka Primetime från Mag Interactive – för 1 krona

Artikel bild
En av grundarna, Martin Palm, köper tillbaka Primetime. Foto: Press/Montage

Frågesportsbolaget Primetime såldes till börsbolaget Mag Interactive för många miljoner.

Snart fem år senare tar en av grundarna tillbaka det – för en enda krona.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Primetime drog igång våren 2018 av Martin Palm, Johan Ribb, Petter Borggård, Fredrik Kilian, Tomas Jämtbäck och Daniel Weilar. Bolagets app, med livesänd frågesport varje kväll, blev snabbt en succé och under en period spelade upp emot 100.000 svenskar dagligen.

Bolaget tog in externt kapital och påbörjade en expansion. Sensommaren 2020 knackade gamingkoncernen Mag Interactive på dörren med ett uppköpserbjudande. Grundarna sålde sitt bolag för 20 miljoner kronor kontant, en summa som kunde växa till 100 miljoner via en tilläggsköpeskilling.

"Primetime har helt organiskt byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare. De har också bevisat att affärsmodellen fungerar och bolaget går nu med vinst”, sa Mags vd Daniel Hasselberg vid den tidpunkten.

Men det blev inte som tänkt och önskat. 

På måndagen meddelade Mag Interactive att Primetime säljs tillbaka till en av grundarna, Martin Palm. 

“Köpeskillingen är 1 krona med en potentiell tilläggsköpeskilling baserad på framtida vinster”, heter det. 

Det framgår vidare att Primetime under det senaste åren omsatt cirka 7 miljoner kronor med en rörelseförlust på omkring 5 miljoner. 

I en tillbakablick skriver Mag att Primetime först slogs ihop med Quizkampen, en annan frågesportslösning inom gruppen. Det fungerade rent tekniskt men inte lönsamhetsmässigt. Och även därefter, som fristående tjänst, har det varit svårt för Primetime att gå med vinst. 

"Vi är glada att Martin vill ta chansen att driva verksamheten vidare i egen regi. Primetime har fortfarande en betydande och fantastiskt lojal publik och vi önskar dem all lycka till framöver", säger Mags vd Daniel Hasselberg på måndagen. 

Mag Interactive kommer i och med affären ta en nedskrivning på cirka 2,5 miljoner kronor. 

Läs mer