Sök ikon

Miljonbackas av idrottstjärnorna – appen ska göra skidåkningen hetare

Artikel bild
Malin Baryard, Henke Larsson, Charlotte Kalla och Frida Karlsson har alla investerat i Wimt som ska lyfta skidåkningen. På bild även skidstjärnorna Ebba Andersson och Edvin Anger. Foto: TT/Montage

De vill ta vara på allt engagemang för skidåkning och samtidigt skapa nya intäktsströmmar för idrottarna. Nu lanserar tungt uppbackade Wimt den nya sociala medier-appen för åkare och deras fans med stjärnor som Frida Karlsson och Ebba Andersson som dragplåster.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Väldigt få saker har en så sammankallande effekt som vintersport i Sverige. Vinterstudion är helig för många och fortfarande något som kan klassas som hederlig lägerelds-tv, perfekt placerad mitt i de tuffa oxveckorna. 

Vad händer då om man tar intresset och engagemanget till en app? 

Det tänkte entreprenörsduon Sebastian Lundgren och Fredrik Niemelä som startade bolaget Wimt för två år sedan, som nu alltså lanseras brett. De vill båda ta vara på engagemanget och skapa nya intäktsströmmar för atleterna. 

Breakit skrev om bolaget i somras då bolaget tog in 20 miljoner kronor och redan hade en diger ägarlista. I den finansieringsrundan deltog fotbollsspelaren Henrik “Henke” Larsson, skidåkaren Walter Wallberg, Lekia-ägaren Peter Stenlund och skidåkaren Frida Karlsson. Även Malin Baryard, Therese Alshammar, Charlotte Kalla och Joel Lundqvist är några av sportprofilerna som investerat i plattformen. 

Sedan start har ungefär 40 miljoner plockats in av bolaget.

Wimt lanseras alltså nu som en app för längdskidfantaster med toppnamn inom sporten som Frida Karlsson, Ebba Andersson och Calle Halfvarsson i spetsen. Appen beskrivs som en sociala medier-plattform centrerad kring sporten där supportrar kan följa sina favoritåkare bakom kulisserna och bland annat få ta del av träningspass, mat, uppladdning och kunna diskutera kommande lopp, heter det. 

Upplägget är att tjänsten är gratis för användarna och idrottarna som är med i appen får en del av annonsintäkterna. 

”Jag vill visa både de roliga stunderna och allt hårt jobb som ligger bakom resultaten. Wimt är en grym plattform för att inspirera unga, komma närmare fansen och ge fler åkare en chans att synas och få stöd i sina satsningar”, säger en av de många talangerna som är med i Wimt, Edvin Anger.

Så här säger Calle Halfvarsson: 

”Det kan göra sporten mer intressant och tillgänglig. En av de stora utmaningarna för längdskidåkningen är att hålla sporten relevant och locka till sig sponsorer. Konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård, och längdskidåkning kanske inte alltid känns lika "coolt" som andra sporter. Här tror jag att Wimt kan göra skillnad. Om vi åkare kan visa upp våra personligheter och få fansen att känna sig mer delaktiga, så ökar värdet för både publiken och sponsorerna”, säger han. 

Frida Karlsson är inne i samma tankebanor: 

”Wimt är en jättebra möjlighet för oss åkare att visa upp vår resa och samtidigt skapa något större – en plattform där även yngre och mindre etablerade åkare kan bygga sina varumärken och skapa förutsättningar för sina drömmar.”

I samband med lanseringen av Wimt ligger fokus på skidåkningen och hockeyklubben Brynäs IF. Tanken är att öppna plattformen för fler sporter och användare under våren.

Läs mer