Sök ikon

Bilvårdsbolaget Tershine ökar – både omsättning och resultat lyfter: “Verkligen skitkul”

Artikel bild
Tobias Ericson, vd Tershine. Foto: Press/Montage

Bilvårdsprodukter – och merchandise i form av kepsar och t-shirts. Så lyder Tershines framgångsrecept som gör att bolaget fortsätter köra på högsta växeln.

Dessutom har företaget krokat arm med lyxbilmärket Koenigsegg, avslöjar grundaren Tobias Ericsson för Breakit. Samtidigt berättar han att allt inte är guld och gröna skogar.

“Jag tycker ändå att det är jäkligt positivt att vi har ett plusresultat, med tanke på hur omvärlden ser ut och hur mycket dyrare allting är.”

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Som en klassisk startup-saga drog Tobias Ericsson igång bolaget Tershine från föräldrarnas garage. Året var då 2017 och idén var att förändra marknaden för bilvårdsprodukter, du vet, bilschampo och sånt där. Hela historien har Breakit berättat om tidigare, som går att läsa mer om här

Kort sammanfattat har det en gång lilla företaget växt till en e-handel som säljer en mängd olika bilvårdsprodukter. Under resans gång har ytterligare en inkomstkälla skapats, nämligen merch. Det har bolaget lyckats med genom att ha byggt upp en följarskara i sociala kanaler, som idag uppgår till 129.000 följare på Instagram och 36.000 prenumeranter på Youtube. Mer om det kommer vi till. 

Så sent som i juni i år kunde Breakit berätta att bolaget går som tåget – och att grundaren unnade sig en miljon i utdelning. Nu, omkring ett halvår senare, har det färska bokslutet för räkenskapsåret som sträckte sig från första juli 2023 till sista juni 2024 trillat in. 

Spoiler alert: det fortsätter att gå riktigt bra. 

Nettoomsättningen uppgick till 94,1 miljoner kronor, en rejäl ökning från 67,2 miljoner kronor året innan. Årets resultat landade på 4,6 miljoner kronor, ett lyft från 4,4 miljoner kronor ett år tidigare. 

“Det är verkligen skitkul”, säger Tobias Ericsson till Breakit. 

Den ökade omsättningen beror på flera saker, berättar han. 

“Våra produkter är listade på alla OKQ8-stationer i Sverige, så det är verkligen en bidragande faktor.”

“Produkterna finns nu även på Mekonomens centrallager. Vi har funnits hos dem länge, men nu när vi finns på centrallagret blir det en helt annan grej. Vår försäljning hos dem har ökat ordentligt på grund av det här”, säger han. 

Slås av dyrare kostander

Tershines egna e-handel har också ökat samtidigt som bolaget har fått ännu mer respons i sociala kanaler än tidigare, berättar han. 

“Att omsättningen förbättras är helt klart en kombination av allt det här.”

Grundaren, som äger rubbet av verksamheten, är däremot inte lika nöjd med det lilla resultatlyftet.

“Vi ökar nettoomsättningen med 40 procent, men ökningen är långt ifrån lika stor på bottenraden. Och det har att göra med att vi numera har en lokal på 3000 kvadratmeter, något som kostar betydligt mer än rivningskontraktet och den lilla yta vi trängdes på tidigare."

I tillägg har bolaget investerat i en ny tvätthall, kontor och öppnat en liten butik.

“I det här bokslutet tog vi alla sådana investeringar, och det drar ned resultatet. Men nu står vi jäkligt bra rustade för framtiden.”

Han tillägger att det inte går att springa ifrån att den svenska kronan “fortfarande är urusel.”

“Oavsett om vi köper in saker vi behöver för svenska kronor så baseras priset på råvaror och mycket annat vi köper på euro och dollar. Mycket har blivit väldigt mycket dyrare. Så jag tycker ändå att det är jäkligt positivt att vi har ett plusresultat, med tanke på hur omvärlden ser ut och hur mycket dyrare allting är.”

Tobias Ericson lever som han lär. Foto: Press

Berätta om försäljningen av merchandise. Håller ni fortfarande på med det?  

“Ja, och vi har ju ännu mer merch nu, alltså mössor och tröjor, t-shirts och kepsar och allt möjligt. Det är fortfarande en väldigt stark del i det vi håller på med.”

Hur stor del av försäljningen står det för?

“Det är ju inte riktigt 10 procent, men strax under det. Det ändå en rätt ansenlig summa vi säljer tröjor och kepsar för per år.”

Hur har ni lyckats med det? Är det på grund av att ni har lyckats rätt bra i sociala medier?

“Ja, framförallt på Tiktok, där vi har 130.000 följare. Snapchat är vi också stora på. Men framförallt har vi lyckats bygga ett community kring bilvård. När jag växte upp så var det ett nödvändigt ont att tvätta bilen, det var så himla mossigt. Men nu har det blivit mer av en lifestyle att ta hand om sin bil och man efterfrågar mer än bilschampo i en hink.”

Nu när 2025 är här kavlar bolaget upp ärmarna för det nya året, inför “en massa roliga planer”, berättar han vidare. 

“Vi lanserade ett samarbete med Koenigsegg under sommaren förra året, med de första leveranserna under november. Det samarbetet ska växa vidare ut i 40 länder. Det är ju en jättestor grej för oss.”

Samarbetet med Koenigsegg, lyxbilmärket med profilerna Halldora von Koenigsegg och Christian von Koenigsegg i spetsen, innebär bland annat att Tershine har tagit fram produkter tillsammans med Koenigsegg som ska säljas hos bilmärkets samtliga återförsäljare. 

Breddar marknaden

Tershine ska även expandera utomlands så tillvida att en av bolagets återförsäljare i Japan är på väg att öppna en lång rad nya butiker. 

Hur ser du på konkurrensen från andra varumärken?

“Den har ju absolut ökat. Från början så var det ju de bara de stora drakarna vi slogs emot. Nu har det ploppat upp massa nya företag. Men jag tycker det är bra med konkurrens. Man sporrar ju varandra och måste ständigt vara på tårna. Man kan aldrig sitta still.”

Är det den främsta utmaningen, att aldrig få sitta still ett tag? 

“Jag skulle säga att det är omvärldsbilden som är den största utmaningen. Det är väldigt oroligt och priserna skenar upp och ned, fram och tillbaka.”

“Men det är klart att konkurrensen också är utmanande. Man måste alltid hålla sig ajour och det går inte att bli fat and happy. Bara för att vi har kunder nu betyder inte det att de alltid kommer att handla av oss. Vi måste fortsätta utvecklas hela tiden.”

Bland annat har Tobias Ericsson, tillsammans med några av hans anställda, startat skovårdsföretaget Shoe Hero. 

“Vi har även börjat bredda lite till hemstäd och sånt där, för att bredda marknaden lite.”

Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer