Sök ikon

Ex-chef stämmer Triton på 14 miljoner efter misslyckade padelsatsningen

Artikel bild
Triton satsade på padeln 2021 men när affärerna surnade stängdes konsumentavdelningen ner – nu stäms bolaget av det tidiare teamchefen. Foto: TT/Press

När padeln var som hetast drog Triton igång sin storsatsning på sporten: Ledap Group med namn som We are padel.

Men yran blev dyrköpt. Det svensk-tyska riskkapitalbolaget ska ha förlorat runt 300 miljoner euro i Ledap Group, enligt tyska Handelsblatt, och nu stäms företaget av en ex-chef på miljonbelopp i spåren av den nedstängda konsumentavdelningen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

2021 var året då bolagen stod på rad för att satsa på den nya lukrativa sporttrenden: Padel. Så gjorde även det svensk-tyska riskkapitalbolaget Triton som drog igång Ledap Group som samlade över 30 aktörer – däribland We Are Padel – under ett paraply. Breakit har skrivit om Triton flera gånger, som för övrigt var i blåsväder i december efter anklagelser om osund kultur.

Nu är det en tidigare chef, Ruth Kleckow, som stämmer bolaget på 1,23 miljoner euro, motsvarande 14 miljoner kronor, efter att bolaget förlorat cirka 300 miljoner euro, eller 3,4 miljarder kronor, i Ledap-affärerna, skriver Finanswatch som i sin tur hänvisar till den tyska tidningen Handelsblatt

De misslyckade affärerna ledde till att Triton stängde ner sin konsumentavdelning där Ruth Kleckow var chef, enligt den tyska tidningen. Hon anser att hon har blivit degraderad och fallet avgörs i domstol i Frankfurt. 

Triton skriver till Breakit att bolaget inte stängde ner konsumentavdelningen som en konsekvens av Ledap-affärerna.

”Detta stämmer inte och är någonting som vi konsekvent har tillbakavisat. Vi har valt att inte satsa vidare på konsumentinvesteringar då möjligheterna varit bättre på andra håll, vilket inte minst bevisas av att alla våra investeringar de tre senaste åren varit inom andra sektorer.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer