Sök ikon

Han fick snilleblixt på löpbandet – nu är svenskens bolag värt 29 miljarder

Artikel bild
Christopher Ahlberg, vd Recorded Future. Foto: TT

I en stor intervju med EFN:s Finansmagasinet avslöjar entreprenören Christopher Ahlberg nya detaljer om hur han byggde Recorded Future som nyligen såldes till Mastercard för 29 miljarder kronor.

Dessutom bjuder Kungälvs stolthet på sina bästa råd till blivande entreprenörer – och berättar vad han gör istället för att plöja TV-serier.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Det är inte ofta serieentreprenören Christopher Ahlberg låter sig intervjuas i svenska medier men för journalisten Malin Ekman gör han ett undantag.

I en stor intervju i EFN:s Finansmagasinet berättar han hur det gick till när idén till det som idag är miljardbolaget Recorded Future kom till honom.

Det var när Christopher Ahlberg stod på löpbandet hemma i Boston. Året var 2009 och två år tidigare hade han sålt teknikbolaget Spotfire som han grundat tillsammans med sin studiekamrat Staffan Truvé.

Prislappen för Spotfire (som amerikanska Tibco köpte) var nästan 2 miljarder kronor och den då 40-årige Christopher Ahlberg skulle inte behöva gå till jobbet en enda dag till i sitt liv.

Men Christopher Ahlberg kände sig långt ifrån redo att pensionera sig.

Tvärtom var han på jakt efter nästa stora affärsidé.

Så föddes miljardbolaget Recorded Future

Och plötsligt, där på löpbandet i Boston, kom den så till honom.

Han skuttade av löpbandet och skrev ner den på ett papper – “ett slags Bloombergterminal för säkerhetsdata”.

Det blev starten på hans och Staffan Truvés nya bolag. Det som skulle bli Recorded Future.

Snabbspola fram till idag och då är Recorded Future ett av världens mest ansedda cybersäkerhetsföretag med stora delar av västvärldens säkerhetstjänster på kundlistan men också hälften av bolagen på Fortunes 100-lista, enligt Finansmagasinet.

I september kom så nyheten att den amerikanska kortjätten Mastercard slukar Recorded Future i en transaktion som värderar Göteborgsbolaget till svindlande 29 miljarder kronor.

Göteborg? Ja, för Recorded Future har fortfarande en del av sina rötter i Göteborg. Här finns ett av bolagets sju kontor och både Staffan Truvé och Christopher Ahlberg har haft doktorandtjänster på Chalmers universitet. Christopher Ahlberg är uppväxt i Kungälv men bor sedan många år i Boston där Recorded Futures huvudkontor ligger.

Christopher Ahlberg kör vidare som vanligt

Även efter affären med Mastercard är han kvar som vd och äger fortfarande en hel del aktier i bolaget. Några planer på att trappa ned har han definitivt inte:

“De flesta av mina kompisar som är entreprenörer verkar inte kunna sluta. Jag tänker på Martin (Lorentzon) och Daniel (Ek) på Spotify, för att ta svenska exempel. De skulle kunna 'chilla' hela dagarna om de ville, men det gör de inte. De vd:ar som jag hänger med… det är väldigt få av dem som har en tanke på att sluta. Det handlar liksom inte om pengar. Jag hade kunnat ha pensionerat mig för jättelängesen men… nej. 'The good ones don’t do that”, säger han i intervjun med Malin Ekman.

När han inte jobbar så upptar bokläsande en stor del av hans tid. Christopher Ahlberg tittar aldrig på TV men läser uppemot 100 böcker varje år.

När intervjun görs, i november, har han redan avverkat 75 stycken och bara ett par veckor senare, i början av december, meddelar Christopher Ahlberg att bok nummer 79 (“Främlingen” av Albert Camus) för året är utläst. Efter varje bok knåpar han ner en kortfattad recension i ett Excel-ark.

Superentreprenörens 4 råd till dig som vill starta eget

Avslutningsvis bjuder Christopher Ahlberg alla Finanmagasinets läsare på fyra konkreta entreprenörsråd. Här är de i sin helhet:

  • Vänta på att du har en bra idé. Så du inte försöker med en halvdan idé. Men å andra sidan kan man inte vänta i evigheter på en fantastisk idé. Så det är lite… 'play on words' här. Man ska vänta på att man har en riktigt bra idé. 

  • Sedan måste du börja och hitta ett billigt sätt, ett enkelt sätt, att få feedback. Det är lätt att folk spenderar för mycket tid på något som inte blir bra. Vi gjorde fel i början. Vi byggde för mycket grejer. 

  • Var oerhört fokuserad. Försök att lösa ett smalt problem för en 'smal audiens'. Men lös det riktigt 'fucking' bra. Sedan ibland, finns det sådana som Spotify, som löser ett stort problem riktigt bra, men för de flesta av oss så är det viktigt att lösa ett riktigt bra problem för en bra nisch av folk. När man gör det så tenderar det att växa. När vi sa, 2012, att vi skulle hjälpa folk med underrättelseanalys så tittade man på oss “Är ni tokiga?”. Nu visade det sig att vi lyckades bygga någonting rätt käckt. 

  • Jobba hårt. Jobba hårdare än du någonsin trodde att du skulle göra. Och så jobba lite till.

    LÄS MER: Konkurs i Sverige – nu krisar stjärnornas bolag

Läs mer