Sök ikon

Petra Tungården och Adoore närmar sig drömgränsen: “Vi har himla roligt”

Artikel bild
Petra Tungården och Amanda Bukowski, grundare respektive vd på Adoore. Foto: Press

Klänningsdrottningen vänder efter fjolårets besvikelse.
“Vi har jobbat stenhårt under året och jag är så glad att det syns i våra siffror”, säger vd:n Amanda Bukowski.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Det var 2017 som Petra Tungården lämnade sitt jobb på Metro Mode för att ge sig ut på egna äventyr. Äventyret blev klädbolaget Adoore som hon snabbt kunde marknadsföra genom att hon själv var stark i sociala medier.

Efter att siffrorna pekat spikrakt uppåt i ett par år kom den första motgången under räkenskapsåret som avslutades i september 2023. Omsättningen sjönk då något till 62,9 miljoner kronor samtidigt som rörelseresultatet föll från 11,6 miljoner kronor till 3,3 miljoner kronor. Bolaget pekade på att de tvingats skrota flera produkter under året på grund av låg kvalitet och att kunderna höll hårdare i plånboken. 

Men nu ser det ljusare ut igen.

Under räkenskapsåret som avslutades i september 2024 ökade omsättningen med nästan 60 procent och landade på 98,5 miljoner kronor, snöpligt nära drömgränsen på 100 miljoner kronor. Samtidigt landade resultatet på 13,1 miljoner kronor.

“Vi tog fram en ny strategi i början av 2023 som vi under året fick se effekterna av”, säger vd:n Amanda Bukowski i ett pressmeddelande.

“En del i den har varit att bli mycket bättre på att nyttja vår data inom till exempel inköp vilket innebär att vi har blivit bättre på att köpa in rätt produkter.”

Adoore har en popup-butik i Mood-gallerian i Stockholm och i februari slår man upp dörrarna till en butik i centrala Göteborg också.

“Adoore är inne i en så spännande fas”, säger Petra Tungården.

“Vi är ett stabilt gäng och har himla roligt längs vägen.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer