Sök ikon

Kalmar-bolaget Telinks AI transkriberar alla dina jobbsamtal – växer så det knakar

Artikel bild
Telinks grundare Odai Alhamalawi och Aziz Jdidi. Foto: Press

Kalmarbolaget Telink vill hjälpa företag att växa snabbare genom att låta deras AI-assistent transkribera säljares och supportpersonals telefonsamtal.

Bolaget har redan innan sommarens lansering ökat omsättningen med över 500 procent till 10 miljoner kronor 2023 och går med vinst.

“Lanseringen gav en rejäl boost, både gällande befintlig kundstock och nya kunder”, säger medgrundaren Aziz Jdidi.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Bakom det Kalmarbaserade bolaget Telink, som grundades 2021, står Aziz Jdidi och Odai Alhamalawi – båda har bakgrund inom telekombranschen. 

Deras nya AI-plattform för transkribering av telefonsamtal på jobbet lanserades officiellt i somras, men Telink har redan fått en flygande start. 

Från 2022 till 2023 ökade bolaget sin omsättning med över 500 procent, från 1,7 miljoner kronor till drygt 11 miljoner kronor. Vinsten dessa år blev drygt 300.000 kronor respektive drygt 4,3 miljoner kronor. 

Under samma period ökade antalet användare från 1000 till 5000. 

“Lanseringen gav en rejäl boost, både gällande befintlig kundstock och nya kunder. Under 2024 har vi ökat med minst 100 procent”, säger Aziz Jdidi. 

När Telink stänger böckerna för 2024 kommer omsättningen att landa på runt 35 miljoner kronor och vinsten på cirka 9 miljoner, enligt grundaren. 

Underlättar för säljare och kundtjänst

Affärsidén kom till då grundarna själva var kunder till ett företag som transkriberar videosamtal med AI. 

“Det sparade oss otroligt mycket tid, vi fick in rätt data i CRM:et (Customer Relationship Management) och där växte idén fram om att det här borde vara möjligt för vanliga telefonsamtal också”, säger Aziz Jdidi. 

Telink drev sedan tidigare en kommunikationsplattform för telefonväxeln på företag. För att bygga ut erbjudandet och kundbasen utvecklades AI-assistenten för transkribering av telefonsamtal tillsammans med företaget som utvecklat videotranskriberingsverktyget. 

“Det man gör är att omvandla tal till text och sedan summerar AI:n samtalet, loggar det rätt i affärssystemet eller bara bygger to-dos utifrån vad du kommit överens om i samtalet. Du styr assistenten som man vill och den kan jobba dygnet runt för dig”, säger Aziz Jdidi. 

Tanken är att underlätta för personer som hanterar många samtal varje dag genom att automatisera anteckningar och strukturera upp vad som sagts under arbetsdagen. Telinks lösning säkerställer på så sätt att affärssystem blir korrekt uppdaterade och att inga viktiga detaljer som nämnts under samtalen går förlorade, enligt grundaren. 

“Vi jobbar med allt från små butiker till bilhandlare, mäklare och e-handlare, you name it. Det som är gemensamt är att det är bolag som jobbar med någon typ av försäljning eller support – bolag som gillar teknik och vill ligga i framkant”. 

AI:n blockerar privata samtal 

Telink har rutiner för att se till att datan från samtalen inte sprids vidare och ägs av kunden. Gällande de anställda kan de välja att stänga av och sätta igång AI-transkriberingen när arbetsdagen börjar respektive slutar. 

“AI:n är också så pass smart att den känner av om det är ett privat samtal och då väljer den att blockera numret och inte ta in data, så den vill bara ha affärsdata. Skulle samtalet handla om att köpa mjölk till exempel så hamnar det numret på en blocklista”, säger Aziz Jdidi. 

Den stora fördelen för kunderna är, enligt grundaren, de insikter företagen får av transkriberingarna. 

“Med 10.000 samtal kan man till exempel få fram statistik över den vanligaste invändningen i säljsamtalen eller förstå varför företaget tappar potentiella kunder. Med hjälp av AI blir det möjligt att få fram otroligt värdefulla data – här är det bara fantasin som sätter gränserna”, säger Aziz Jdidi. 

Målet 100 miljoner nästa år

Telink har hittills inte tagit in något externt kapital och har på kort sikt inte några planer på att göra det heller, enligt Aziz Jdidi. 

“Det kortsiktiga målet är att komma upp till 100 miljoner till 2026. Vi har inte som mål att ta in pengar bara för att, och just nu behövs det inte så det har vi inga planer på”, säger han. 

I dag finns Telink i Sverige och Finland, med det är uteslutande genom svenska bolag. Norden är det område som bolaget fokuserar på och nästa år är siktet inställt mot Norge. 

“Norge är nästa steg och det är där vi kommer att göra lite större satsningar under 2025 och det är för att vår tjänst är kompatibel med Telenor i Norge”, säger Aziz Jdidi.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer