Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Tjat från kunderna får Matsmart att ta steget in i Norge

Artikel bild
Foto:TT/Fredrik Sandberg/Hasse Holmberg

Nu påbörjar e-handelsraketen sin internationella expansion.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

viviana@breakit.se

Reporter

Breakit har tidigare skrivit om e-handelsbolaget Matsmart som säljer utgående eller felmärkta överskottsvaror – vilket gör att grossister slipper slänga mat som annars hade gått till spillo.

I våras letade matbolaget efter nytt globalt namn med hjälp av allmänheten ifall bolaget skulle expandera utomlands. Nu har den visionen blivit verklig – fast när bolaget tar steget in i Norge så blir det fortfarande under samma varumärke. 

Varför Norge? 

“Vi har sett att norrmän gärna reser till Sverige för att fynda billiga varor. Nu testar vi med en försiktig lansering i Norge och jag tror att vår affärsidé kommer att attrahera miljömedvetna norrmän”, säger Karl Andersson och fortsätter:

“Många i Norge har hört av sig och tjatat på oss om att de också vill handla hos Matsmart. Därför känns det sjukt spännande att vi har möjliggjort det här och att Norge blir det första landet vi expanderar till.”

Matsmart har växt starkt sedan starten 2013 och hade en omsättning på nära 30 miljoner kronor förra året. Bolaget tog även in 30 miljoner kronor i en runda i december där Northzone var största investeraren.

Affärsmodellen fortsätter att vara likadan för den norska konsumenten som får välja om den vill hämta upp sina varor på postens närmaste serviceställe eller valfri svenska stad.

“Vi kommer att fortsätta skeppa varorna från lagret i Katrineholm till den svenska gränsen, där norrmannen får hämta upp sina varor. Att vi gör så i början beror på att Norge inte är med i EU, men nästa steg är att kunna leverera direkt till den norska konsumenten”, säger Karl Andersson.

Hur mycket lanseringen kostar är inget matgrossisten vill gå in på utan säger att det rör sig om en mindre summa pengar.

Har du några fler länder på gång?

“Vi vill ju expandera till flera länder i Europa, men nu koncentrerar vi oss på att stärka marknaden i Norge”, säger Karl Andersson.

Läs mer