Instabee, bolaget bakom Budbee och Instabox, får kritik av flera budbilschaufförer som beskriver en pressad arbetsmiljö med tajta rutter, risk för utebliven övertidsersättning, rapporterar SVT.
Enligt flera tidigare anställda tvingas budförare köra långa sträckor på kort tid och ibland bryta mot hastighetsbegränsningar för att hinna leverera hundratals paket per dag.
“Att jobba var kantat med mycket ångest, skulle jag riskera att tappa mitt jobb eller mitt körkort”, säger en tidigare anställd i Sundsvall till SVT.
Högt tempo uppges ha lett till förseningar, uteblivna lunchraster och osäkerhet kring övertidsersättning. En chaufför berättar att “chefen blev förbannad” och kallar det en “väldigt stor press på en själv” när schemat sprack.
Sverigechefen Matilda Hasselmark, uppger i ett mejlsvar till SVT att rutterna planeras för att ge ett hållbart schema och att man välkomnar anställda att ta upp problem internt eller via visselblåsarlinje.
Flera förare uppger också att de tvingas jobba gratis när schemat spricker.
“När din ruttid är slut får du inte längre betalt. Man är ändå tvungen att leverera paketen, annars riskerar man att bli varnad och få sänkt driver level”, säger ”Joakim”, som tidigare kört för Budbee, till SVT.
Instabee har avböjt intervju med SVT, men skriver i ett mejlsvar att chaufförerna får ersättning per arbetad timme.