Mobilskalsbolaget Nudient hade rejäl medvind efter starten 2019 – bara tre år senare omsatte e-handlaren nästan 100 miljoner kronor med ett plusresultat på 1 miljon.
Under 2021 plockade Nudient in 13 miljoner kronor i externt kapital från bland andra Noel Abdayem, som byggt upp börsnoterade Humble, Stronger-grundaren Juri Gendelman och Vois tidigare kommersiella chef Carl Lüders Vernersson.
Bolaget grundandes av de tre vännerna Vidar Sjöqvist, Pontus Krusing och Max Andersson och började som ett hobby-projekt. Affärsidén var tunna, lätta och enfärgade skal, utan krusiduller. En stor del av framgångarna handlade framför allt om lyckad marknadsföring på bland annat Facebook.
Målet för 2023 var, har bolaget tidigare uppgett för Breakit, att växa med minst 50 procent och nå en omsättning på runt 150 miljoner kronor.
Men tidigare i år kunde Breakit rapportera att bolaget stött på patrull och tvingades varsla majoriteten av personalstyrkan. Medgrundarna ville dock varken dementera eller bekräfta uppgifterna.
Vad däremot går att utläsa i bokslutet är medelantalet anställda gick från att vara 23 personer 2022 till 25,8 personer 2023. Hur många anställda bolaget har i dag framgår inte.
Förra året omsatte Nudient nästan 90,7 miljoner kronor. Förlusten landade på 7,7 miljoner kronor.
Enligt bolaget var försäljningen i USA stark och omsättningen i det amerikanska dotterbolaget blev drygt 10 miljoner kronor. I slutet av året har Nudient valt att avveckla dotterbolaget och stänga lagret i landet för att “skala ner och öka effektivitet”.
Under 2023 gjorde Nudient ett samarbete med leksakbolaget Mattel i samband med släppet av Barbie-filmen som hade premiär i somras, vilket i bokslutet lyftes som en framgång.
“Med flertalet produktsläpp och ett stort lanseringsevent resulterade det i en succé”, heter det där.