Johan Damgaard är en riktig kaffeveteran och har på olika sätt jobbat med kaffe i snart 25 år. Tidigare har han bland annat varit med och startat kafferosteriet Johan & Nyström.
Under 2020 drog han, kaffenörden Lars Pilengrim och hans fru Carolina Pilengrim, entreprenören Johan Wellander och profilen Hampus Marcussen i gång Lykke Kaffegårdar.
“Det var Lars som hade en idé om att han ville odla kaffe på riktigt, som det ska odlas. Där ingen eller inget tar skada i processen. Där man odlar schysst och där människorna har det bra”, säger Johan Damgaard.
Resans inledning blev ganska tung.
“Vi startade mitt under pandemin, katastrof med allting. Men vi hade bra tajming med lite annorlunda och glad förpackning, som vi också vann ett guldägg för, och sen rullade det på”.
De glada förpackningarna är en sak, påpekar Johan Damgaard. Men det som gör Lykke unikt på riktigt, enligt honom, är bolagsstrukturen och bolagets fokus på hållbarhet.
Skippat alla mellanhänder
Grundtanken med Lykke kaffegårdar är att inga dyra mellanhänder ska finnas i produktionskedjan och utgå från egna kaffegårdar. Bolaget hjälper kaffeodlare att förbättra och förädla sitt kaffe genom regenerativt och ekologiskt jordbruk utan monokulturer, enligt Johan Damgaard.
Upplägget för själva bolagsstrukturen är under ombyggnad just nu, berättar han. Moderbolaget äger kaffegårdarna i El Salvador, Peru, Brasilien och Uganda (dotterbolag i varje land). Där finns även Lykkes café i gamla café Strings lokaler vid Nytorget i Stockholm.
Varumärket ligger också under moderbolaget och fungerar som ett “flight control” för återförsäljare och rosterier i andra länder, enligt Johan Damgaard.
“Det finns helt fristående Lykke i Finland, Tyskland och Estland. De äger 100 procent av sina bolag, men jobbar med vårt varumärke mot en partneravgift. Marknadsföring och produktutveckling sker centralt”, säger han.
Franchisemodellen har bolaget valt för att slippa onödiga fraktkostnader och utsläpp – och för att slippa bygga nya energikrävande rosterier. Det behövs heller inte, enligt Johan Damgaard, eftersom i princip alla rosterier har en stor överkapacitet.
“Sen har vi också en e-handel under moderbolaget med drop ship. Kommer det en order från Tyskland så levereras den från det lokalt rostade kaffet i Tyskland – folk gillar lokalt producerat kaffe och det blir miljömässigt mycket bättre”.
Rekordhöga kaffepriser
En annan grundsten är hur Lykke odlar sitt kaffe.
“Traditionellt sett odlas kaffe i långa raka rader, monokulturer, och här har vi en högaktuell sak att ta upp”, säger Johan Damgaard.
Kaffepriset på råvarumarknaden var, berättar han, här om månaden det högsta på över 50 år till följd av extrem torka i Brasilien. Börspriset på kaffe var då 312 dollar cent per pund.
“Och nu här om dagen var det uppe i 347, vilket är hysteriska nivåer”.
Enligt Johan Damgaard är den traditionella odlingsmetoden en stor del av problemet när världen går mot ett varmare klimat.
“Det finns inga skuggträd och ingen vegetation som binder fukt och det är något komplicerat att bevattna dessa gigantiska arealer”, säger han och fortsätter:
“Vi odlar som man gjorde förr i tiden, regenerativt. Man låter löv ligga kvar mellan plantorna som binder bakterier och insekter som binder fukten i jorden. Odlingarna ligger också i anslutning till befintlig eller återskapad vegetation där du har skuggande träd och ett fuktigare klimat”.
Därför har de bönder som Lykke jobbar med inte haft samma problem med torka – men prishöjningarna har inte gått obemärkt förbi.
“Alla följer på ett eller annat sätt kaffebörsen och bönderna får nu mer betalt. Sen påverkar det oss på så sätt att vi måste höja priset mot kund och det är alltid lite läskigt”, säger Johan Damgaard.
Men, påpekar han, är det inte ganska bra att kaffepriset går upp lite grann?
“Alltså, bönderna får ju faktiskt bättre betalt och när kaffet ändå är på väg upp så kan du ju lägga några extra kronor på att köpa något riktigt schysst och hållbart”.
Många techbolag bland kunderna
Under 2023 ökade Lykke omsättningen med 50 procent till drygt 44 miljoner kronor. Förlusten landade på nästan 1,5 miljoner kronor. När detta år avslutas räknar Lykke med att omsätta runt 55 och för första gången göra ett positivt resultat efter alla hårda år, enligt Johan Damgaard.
“Vi har byggt det här bolaget ganska fort och gjorde efter 2020 ett modest resultat, men vi är lönsamma. Det är butiken som dragit ner vårt resultat, det är supertufft ute på stan”, säger han.
Bäst går B2B-försäljningen till restauranger, företag och hotell. Och bland kunderna finns en hel del namn från Breakits bevakningsområde, enligt Johan Damgaard.
“Vi har allt från Tibber och lite AI-bolag som Violet AI, Avalanche och McKinsey-konsultbolaget till juristbyråer”, säger han.
Enligt honom har det blivit vanligare bland tjänstebolag, techbolag och startups att man vill ha “schysst kaffe” på jobbet.
“Jag tror att vi med våra förpackningar och hållbara story har det lättare att komma till den här typen av bolag. Personalen, som är den största kostnaden, ska vara nöjda och känna en stolthet för att vara kvar. Och då är det lite coolare att ha Lykke-kaffe på jobbet”.
Ser du några kaffetrender på de här bolagen?
“Det är lite som kaffetrender generellt. Cold brew har börjat sälja lite grann, det är jättestort i USA men har inte slagit i Sverige. Och det enkla svaret där är väl för att det är för jävla kallt här”, säger han och skrattar.
En annan trend är, enligt Johan Damgaard, att kaffemaskinerna blivit bättre.
“Du kan få perfekt skum på din latte eller en perfekt espresso i dag, det kunde man inte för några år sedan. Det enda du inte kan få är det där lilla lövet som du kan få på din lokala kaffebar”.