Sök ikon

Djerf Avenue-vd:n Rasmus Johansson efter kritikstormen: “Varumärket har såklart tagit skada”

Artikel bild
Djerf Avenues grundare Matilda Djerf och Rasmus Johansson som även är vd för bolaget. Foto: Press/TT/Montage

Djerf Avenue har inte gjort någon “grundlig analys” av hur försäljningen påverkats av den senaste veckans turbulens, men på kort sikt har bolaget inte sett något försäljningstapp, uppger vd:n Rasmus Johansson för Dagens Industri. 

“Men vårt varumärke har såklart tagit skada”, säger han.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Efter Aftonbladets granskning om arbetsmiljön på e-handelssuccén Djerf Avenue har det varit stormigt för bolaget, och framför allt grundaren och influencern Matilda Djerf

I granskningen vittnade tidigare och nu anställda på bolaget om “psykiskt terror”, mobbning och offentliga utskällningar. 

Avslöjandet har väckt debatt kring influencer-bolag i stort och huruvida kvinnor granskas hårdare än män och Matilda Djerf och bolaget har fått hård kritik på sociala medier. 

På tisdagskvällen kom ett längre uttalande från influencers på hennes eget Instagramkonto – både skriftligt och i form av en video på stories. 

Nu uttalar sig både Matilda Djerf och partnern Rasmus Johansson, vd på Djerf Avenue, i en intervju hos Dagens Industri. Bland annat frågar tidningen huruvida försäljningen påverkats av granskningen. 

”Jag har inte gjort någon grundlig analys den här veckan, mitt fokus har varit på organisationen. Men vårt varumärke har så klart tagit skada. På kort sikt har vi inte sett något försäljningstapp, men på lång sikt är det för tidigt att säga vilka konsekvenser det här får”, säger han till Dagens Industri. 

Rasmus Johansson säger också att grundarna tog sig “vatten över huvudet” i Djerf Avenues snabba tillväxtresa. 

"Det är tydligt. Att växa utan att folk mår bra är inget vi vill göra. Vi har egentligen aldrig sett oss som ett tillväxtbolag, vi har inte riktigt klarat av det. Om det är något man önskar att man hade gjort annorlunda är det hur vi har skött just det.”

Även Matilda Djerf stämmer in i att allt har gått för fort. 

”Det har varit mycket känslor och samtal. Jag vill be om ursäkt för att jag har fått folk att må dåligt. Och för att jag har svikit människor. För det har jag ju uppenbarligen. Det är inte kul att höra. De här fem åren med företaget har det varit högt tempo, bara ’go, go, go’. Någonstans på vägen har jag inte alltid förstått att jag också är en ledare”, säger hon till Dagens Industri.

LÄS MER: Vittnesmål inifrån Djerf Avenue: ”Folk mår fruktansvärt dåligt”

LÄS MER: Investeraren Pernilla Nyrensten efter Djerf Avenue-granskningen: “För vinklad”

LÄS MER: MATILDA ANDERSSON: Toalett-incidenten sätter fingret på influencerbolagens största svaghet

Läs mer