Sök ikon

Airpelago ökar både omsättningen och volymen – men resultatet är fortfarande minus: “Kostar att växa”

Artikel bild
Max Hjalmarsson, vd på Airpelago. Foto: Press/Montage.

Efter att ha tagit sig an flera nya marknader har Airpelago ökat omsättningen rejält under 2024. Samtidigt har uppstickaren med hjälp av drönare fått se volymerna rusa – men resultatet backar.

“Vi har inte riktigt kunnat drömma om att det skulle gå så här bra”, säger Max Hjalmarsson.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Bolag som riktar in sig på att utmana flygbranschen på ett eller annat sätt tycks vinna allt mer mark. Flightradar, Heart Aerospace och Everdrone, är några av uppstickarna som vill skapa förändring. 

Det vill även Airpelago. 

Företaget har utvecklat mjukvara för att kunna inspektera kraftledningar med hjälp av drönare. De senaste åren har Göteborgsbaserade Airpelago fått med sig kunder som Vattenfall, Ellevio, E.ON och Svenska Kraftnät. 

Drönarna är däremot inte bolagets egna, utan köps in från andra aktörer. 

“Jag skulle beskriva oss som ett drönarintegrationsbolag och en tjänsteleverantör. Vi är experter på att använda drönarteknik, men vi är också ett mjukvarubolag som byggt en mjukvara för att kunna göra det vi gör i stor skala”, säger vd:n Max Hjalmarsson till Breakit. 

“Alla kan inspektera med drönare i liten skala. Men att göra det i stor skala med hög och jämn kvalitet är en helt annan story.”

Nu är bolaget på väg att stänga böckerna för året. 

“Vi har inte riktigt kunnat drömma om att det skulle gå så här bra”, säger Max Hjalmarsson.

Nettoomsättningen 2024 ökar till över 30 miljoner kronor, ett rejält lyft från 10,7 miljoner kronor året innan. Även volymen har förbättrats, berättar han. 

“Under året har vi inspekterat över 48.000 kilometer kraftledningar, vilket också är en ökning från året innan, då vi hann med omkring 15.000 kilometer.”

“Vårt mål är att hjälpa branschen att ställa om från helikopter till drönare och därmed ge bättre inspektioner och minskade utsläpp och säkrare arbetsmiljö. I år har vi minskat utsläppen med 500 ton”, säger Max Hjalmarsson. 

Jämfört med helikopter sparar bolaget 10 kilo koldioxid per varje inspekterade kilometer, berättar han. 

Det måste ju vara lite billigare att flyga drönare än helikopter, eller?

“Det är väldigt många som tänker så, men i praktiken är det ungefär samma kostnad. 

Helikoptern är väldigt effektiv och flyger snabbt, medan drönare visserligen ger en mer detaljerad inspektion, men flyger betydligt långsammare.”

Under 2023 landade bolagets resultat på närmare minus 2,7 miljoner kronor. Ett exakt resultat för 2024 är ännu inte klart, men enligt vd:n fortsätter bolaget att gå med förlust. 

“Det kostar att växa på nya marknader, så vi backar lite i år.”

“Men i år har vi verkligen bevisat vår product market fit och att produkten är något som branschen vill ha.”

När Breakit rapporterade om bolaget tidigare i år berättade Max Hjalmarsson om planerna på att expandera till nya marknader. 

“Det har vi gjort. Vi har flugit in i tre nya länder, kan man väl säga. Norge är vi etablerade i sedan tidigare och i år har vi öppnat kontor i England och Frankrike. I januari kommer vi även att öppna kontor i Tyskland.”

När expansionsplanerna tillkännagavs meddelandet bolaget även att det tagit in 20 miljoner kronor från befintliga ägare, däribland investmentbolaget VEQ. Sedan dess har närmare ett år passerat, men kapitalet är ännu orört. 

“Vi har inga planer på att ta in mer kapital, utan vi tror att vi kan fortsätta finansiera verksamheten med den kassa vi har nu.”

Vad är er främsta utmaning just nu?

“Det är att växa i takt med marknadens efterfrågan och hålla en hög kvalitet. Vi ambition är att fortsätta dubbla. Men det är utmanande att växa teamet och rekrytera bra medarbetare. Men det måste vi fortsätta med”, säger Max Hjalmarsson. 

Sedan förra året har bolaget ett så kallat LUC-flygtillstånd, som står för Light Unmanned Certificate. Det innebär att företaget får flyga bortom synhåll för drönarföraren som manövrerar drönaren från marken. 

“Det är en game changer. Många andra aktörer i Europa är fortfarande bundna till att flyga inom synhåll.”

Läs mer: Hobbyn blev en vinstmaskin – så mycket betalar Flightradar24 i lön

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer