Sök ikon

Andie Lahdo krossade 100 miljoner med sitt ABS Wheels (utan externt kapital) – så gjorde han

Artikel bild
ABS Wheels grundare och vd Andie Lahdo. Foto: Press/montage

Han tog sin e-handel ABS Wheels från 0 till 100 miljoner kronor i omsättning och har genom åren vunnit flera priser för sitt entreprenörskap.

I en stor intervju med Breakit delar Andie Lahdo med sig av sin historia, de lärdomar han samlat genom åren – och metoderna för att lyckas slå igenom bruset.

“Vi har tatuerat folk för att de ska få gratis fälgar och vi har fått folk att byta signatur på sitt pass för att de ska få fälgar. Vi har gjort mycket viralt som spridit sig snabbt”, säger Andie Lahdo

Först nu, säger han, är ABS Wheels moget att för första gången ta in externt kapital.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Att ABS Wheels skulle nå en omsättning på 100 miljoner kronor på egen hand – och vara lönsamt – handlade, för grundaren och vd:n Andie Lahdo, först och främst om att vinna en “inre match” mot sig själv. 

“Mitt mål var att vi skulle slå 100 miljoner med egna medel – inget investerat, inget externt – bara med egna muskler och det gjorde vi, det var väldigt stort”, säger han. 

Åtta år efter e-handelns lansering nåddes målet. Fram till dess gick allt “väldigt, väldigt fint”, enligt Andie Lahdo.

“Men efter 100 miljoner blev det svårare, det kom helt andra frågor. Inte om produkten eller branschen, utan organisatoriska frågor”.

Vi ska återkomma till detta – om utmaningarna och Andie Lahdos lärdomar. 

Men innan dess ska vi tillbaka till millennieskiftet, och Pimp my ride. 

Ville styla bilar – men hade inte råd med en Ferrari

“Vi backar tillbaka till när jag jobbade som bilmekaniker”, säger Andie Lahdos när vi ses i ett hörn av det stojiga minglet på Breakits event Growth Day. Han målar upp en bild av hur livet såg ut då. 

Det var “The fast and the furious”, “Gone in 60 seconds”, det var action och trimmade bilar. 

Det var också MTV:S Pimp my ride, "bling bling-fälgar", flames på lacken, inbyggda pooler och akvarium i bakluckan. 

“Det här väckte liksom intresset i mig – jag ville också styla bilar, men jag hade ju inte råd att köpa någon Ferrari. Vi köpte en Saab och byggde om den med neonlampor och belysning så att det blev en Pimp my ride, men med en personbil”, säger han.

Arbetsgivaren, också Saab, tillät de anställda att hjälpa “nära och kära” efter arbetstid i verkstaden. Men för Andie Lahdo växte dessa så kallade hobbykvällar snart till en egen verksamhet. 

“Jag behövde fråga mina kollegor om de kunde stanna kvar och hjälpa mig, det blev en firma i firman”. 

Han tillägger: 

“Det var inte schysst, det förstår jag idag som egenföretagare. Men jag hade en otroligt snäll chef som inte sa någonting och sedan, när det gick för långt, pushade mig till att starta eget”. 

Andie Lahdo. Foto: John Resborn.

ABS Wheels blir e-handel

Det första egna företaget blev en bilverkstad där kunder fick hjälp med både styling, tvätt och reparationer. 

Verkstaden beställde också hem fälgar från USA. Problemet var att inga “snygga fälgar” gick att använda på vanliga bilmodeller i Sverige. Detta fick Andie Lahdo att skapa en egen uppfinning – ABS360 Stålkonan. Den gör det möjligt att använda en och samma fälg till flera olika bilmodeller. 

Inledningsvis försökte han, efter goda råd från utomstående, sälja patentet för konan. Men de stora tillverkarna var inte intresserade.

Det blev till att sälja i egen regi – och det tog, enligt Andie Lahdo, inte lång tid innan bolaget “omsatte container efter container” av enbart ABS360:s. Det gick så bra att han 2011 bestämde sig för att omvandla bolaget till en renodlad e-handel. 

“Det blev en jättesuccé och vi har varit lönsamma sedan dag ett”, säger han. 

Utan extern kapital lyckades alltså ABS Wheels spränga 100-miljonersvallen 2019 och bolaget gick med vinst hela vägen. Och genom åren har vinstpengar kontinuerligt lagts på att köpa upp lager och fastigheter för att minska stressen kring hyror och kontrakt, enligt Andie Lahdo. 

Under det brutna räkenskapsåret för 2019/2020 låg omsättningen på drygt 107 miljoner kronor och resultatet blev nästan 14 miljoner. 

“Jag vet att vi kanske hade kunnat nå målet mycket snabbare med externt kapital, men jag hade nog inte ägt mer än 49 procent av bolaget då”.

“Gjort rätt galna saker”

Nyfikenhet har, enligt Andie Lahdo, varit avgörande för ABS Wheels framgångar. Exempelvis har bolaget “gjort rätt sjuka saker” genom åren för att få marknadsföringen att få spinn online.

“Vi har tatuerat folk för att de ska få gratis fälgar och vi har fått folk att byta signatur på sitt pass för att de ska få fälgar. Vi har gjort mycket viralt som spridit sig snabbt”, säger Andie Lahdo och tillägger: 

“Det var roligt under en period då bolaget var i ett gasläge och det kan fungera i en startup. Idag är det mycket mer städat”. 

En annan strategi som gynnat e-handeln är, enligt Andie Lahdo, att á la “Amazon-modellen” ta in fler varumärken på sajten som återförsäljare. De egna fälgarna har mycket högre marginal än övriga varumärken på hemsidan – men de har fungerat bra för att få in fler kunder på sajten. 

“Om du kommer till e-handeln för att köpa en fälg från ett dyrare varumärke så ser du också våra egna fälgar som är snäppet billigare. Dessutom så står det fyra till sex veckors leveranstid på den dyrare fälgen. Bara det kan göra att du väljer vår".

Platå och nya problem efter 100 miljoner 

De senaste åren har bolaget inte vuxit i samma tempo som tidigare. Räkenskapsåret för 2021/2022 är bolagets bästa år hittills sett till omsättning. Omsättningen blev nästan 135 miljoner kronor och resultatet landade på nästan 14 miljoner. 

Sedan har försäljningen minskat till 126 miljoner 2022/2023 respektive 120 miljoner 2023/2024. De åren gjorde ABS Wheels ett plusresultat på drygt 4 miljoner kronor respektive en förlust på drygt 500.000 kronor. 

Ökade fraktkostnader och andra omvärldsfaktorer ligger bland annat bakom detta, enligt bokslutet. Men Andie Lahdo beskriver också helt andra utmaningar.

“Begränsningarna som kom efter 100 miljoner låg hos mig. Jag behövde växa i mitt mindset. Det låter lite klyschigt, men de begränsningar som ett bolag har grundar sig ofta i styrelsen”, säger han. 

En sådan begränsning har handlat om personalfrågor, enligt Andie Lahdo. Det blev snabbt tydligt att han hade många bra “bilnördar” på plats, men få personer som var bra på att strukturera bolaget. 

“Det blev dyrt för mig när jag upptäckte att jag måste byta ut halva stabben”, säger Andie Lahdo. 

Redo att växla upp 

Vikten av att ha rätt anställd på rätt plats och en arbetsmiljö som gör att personalen trivs och utvecklas sattes på sin spets för grundaren. 

“Tänk om någon hade talat om för mig tidigare hur viktigt det är att lära sig att ta hand om personal, att personalen kommer vara din viktigaste asset när du växer”, säger han. 

Många bolag, och även Andie Lahdo tidigare, har exempelvis resonerat så att en säljare som jobbat på bra och länge sedan får en chefsroll. Men det tänket är, enligt honom, fel. 

“Den säljaren kanske inte är mogen för att leda andra”, säger han.

Risken finns då att dennes chef, Andie Lahdo i detta fall, går in och börjar detaljstyra.

“Om det inte finns tillit kan inte ett bolag växa. Micromanagement för mig är när jag inte kan lita på dig till 100 procent. Hade jag gjort det, hade jag släppt det. Det är där det blir fel”.

Hur har du löst de här problemen då? 

“Jag har både pratat med konsulter och gått ut och träffat folk. Det sköna här är att även om det är dina närmsta konkurrenter så har de inget emot att hjälpa till. Jag har aldrig pratat med någon som sagt: “Jaha, men det där får du lära dig själv””. 

Framåt är Andie Lahdos plan för ABS Wheels att växa utanför Sverige. Och för första gången känner han sig mogen att ta in en extern styrelse och kapital. 

Abs Wheels står för drygt 10 procent av den svenska inhemska försäljningen av aluminiumfälgar i dag. Den andelen kan ökas på, säger han, men nu är han sugen på Europa. 

“Framtiden ligger i att vi behöver expandera till närliggande länder som Nederländerna och Storbritannien, till exempel där bilkulturen är stark”.

Läs mer