Sök ikon

David Knutsson träffade nära 200 investerare – (nästan) alla sa nej till Parently: “Gråtit floder”

Artikel bild

Bolagsbyggande, pitch i tv, och möten med hundratals investerare – som typ alla sa nej.

David Knutsson skulle revolutionera marknaden för barnprylar med sitt Parently. Nu, när det gått över ett år sedan konkursen och dammet har lagt sig, blickar han tillbaka.

“Det är den mest intensiva utbildning i livet och företagande jag har fått. Som entreprenör måste man våga utmana, men inte överallt”, säger han i en intervju med Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Våren 2023.

David Knutsson promenerar sakta längs med vattnet i Hammarby sjöstad, Stockholm. 

En dag innan hade han, återigen, lyckats lösa månadens löneutbetalning till sina medarbetare. Stressad och tärd satte han sig på en av bryggorna och tittade ut över vattnet. 

Två och ett halvt år tidigare, i början av 2021, ställer sig han och Pehr Gårlin, taggade och något nervösa, framför fem investerare. Iklädda kavaj och fluga presenterar de tillsammans bolaget Parently, som grundades året innan. Vinterkylan utanför är som bortglömd i den varma studion. Inspelningen av Draknästet är i full gång. Duon har 60 minuter på sig.

Trots att bolaget är ungt och vägen fram är lång, ser David Knutsson företagets vision lika tydligt som han ser finansiärerna framför sig: underlätta för föräldrar genom att via en plattform kunna hyra barnvagnar och andra saker som behövs för barnen.

“Innan inspelningen studerade vi pitcher från Dragons' Den och Shark Tank, skrev ner frågor som skulle kunna komma, och förberedde svaren.”

Trots det blev det ett nej från investerarna, som då utgjordes av Lena Apler, Jonas Eriksson, Sara Wimmercranz, Shervin Razani och Jacob de Geer.

“Alla sa att de skulle kunna tänka sig att investera vid ett senare tillfälle. Det var ett så tidigt skede för bolaget då, så jag förstod att det inte skulle bli något där och då. Men det var otroligt att synas i rutan för hela svenska folket. Det betydde mycket”, berättar David Knutsson för Breakit nu, mer än tre år efter inspelningen. 

Parently-duon tackade för dig, lämnade studion och fortsatte bygga bolaget. Ett år senare hör produktionsbolaget för SVT av igen. Kunde David Knutsson tänka sig att medverka i ett uppföljande program? 

“Det blev ännu mer exponering den gången. Jag var med i nästan en kvart i det programmet, medan pitchen i Draknästet klipptes ned till bara någon minut.”

Nästan 200 sa nej 

Fram till den tidpunkten hade bolaget finansierats av grundarnas egna sparade pengar, ett lån från Almi och 1,5 miljoner kronor i kapital från ängelinvesterare och inkubatorn Sting. En ny investerare hade tackat ja, men ännu inte skrivit på, för att skjuta till mer kapital till Parently. 

Vad han inte visste var att allt var på väg att förändras. 

“Jacob de Geer och Shervin Razani kom ut till logistikcentret och var med oss där i lite mer än en halv dag. Så där sitter vi och pratar under inspelningen, och jag berättar framför kameran att vi har pengar säkrade. Vi sökte några miljoner till, men vi hade tillräckligt för att fortsätta framåt.”

Kameran hinner knappt stängas av innan mobilen ringer. 

“Två investerare som hade lovat att backa oss, med pengarna jag precis berättat att vi hade säkrat, drar sig ur. De sa att de behövde lägga kapitalet på redan befintliga investeringar. Vilket gör att jag och teamet skickas tillbaka till ruta ett.”

Vid det här läget hade medgrundaren skjutit ut sig sedan en tid tillbaka. Plötsligt blev det David Knutssons jobb att inte bara bygga Parently, utan även driva den dagliga verksamheten och söka externt kapital.

Vad som följde därefter var åtta månader av konstant jakt på nya pengar för att hålla verksamheten levande – och samtidigt fortsätta bygga kundbasen.

“Det blev väldigt mycket på en och samma gång. Men vi körde på och jag körde på och träffade till slut nästan 200 investerare runt om i både i Norden och även i Storbritannien.”

Hur förberedde du dig mentalt när du närmade dig din nästan tvåhundrade pitch? 

“Jag var alltid en pitch från ett ‘ja’ och jag såg det framför mig. De flesta investerarna älskade idén och de gillade mig och min passion och därför kände jag alltid att det kommer lösa sig. Så ett nej till gjorde inget, för det skulle till slut leda till ett ‘ja”’.

Varför sa de nej?

“När vi startade utmanade vi inte bara hur vi konsumerar barnprodukter utan

även hur vi byggde vårt eget ekosystem, alltså genom att involvera producenter från dag ett. De tre vanligaste invändningarna var att investerarna sa att de behövde placera i befintlig portfölj, att de endast investerade i team som hade egen CTO samt att vi pitchade i ett för tidigt eller för sent skede.”

Efter närmare 150 nej och medial uppmärksamhet av Svenska Dagbladet började han publicera ett inlägg på Linkedin efter varje gång investerare sa nej. 

“Det skapade en ganska stor surr. Men samtidigt så fick vi inte ihop det.”

Han tar ett djupt andetag och fortsätter. 

“Jag har gråtit floder, sittandes på en brygga och stirrat rakt ut i intet. Många gånger var det hur jobbigt som helst, att känna att man har kniven mot strupen och inte kunna betala löner till medarbetare och oroa sig för att bli av med sin bebis”, säger David Knutsson.

Konkursen – och de nya ägarna 

Tiden gick. 

“Efter ett tag så hade styrelsen och jag inget annat val än att lägga ned bolaget. Eller ja, döda det.”

I juni 2023 gick bolaget i konkurs. 

Här trodde David Knutsson att det skulle vara över, att slitet skulle ta slut. Men det gjorde det inte. 

“Konkursförvaltaren berättade att den här typen av bolag är väldigt svåra att lägga i konkurs.  Vad gör vi med alla tusentals privatpersoner som har flera tusen fysiska produkter och barnprylar som är oerhört viktiga för människors vardag? Ska vi kräva tillbaka de produkterna som de hyr, som vi själva inte äger? Ägandeskapet av produkterna fanns nämligen hos producenterna.”

Parentlys affärsidé byggde på en intäktsfördelningsmodell där producenterna behöll ägandet av produkterna och fick en del av intäkterna som varje kund betalade per månad.

“Vi valde den affärsmodellen för att det på längre sikt skulle bidra till en cirkulär ekonomi, i och med att våra kunder använder sakerna under en period, och sedan lämnar tillbaka dem. Så kunderna skulle därmed inte behöva köpa exempelvis en dyr barnvagn, och både vi och producenten fick betalt." 

Efter ett tag gav potentiella köpare av konkursboet sig till känna. Bland dem fanns två entreprenörer från Wien, Matthias Lohner, och hans kompanjon, Markus Schiffauer, som hade en liknande verksamhet som Parently. De la slutligen det högsta budet. Tillgångarna i konkursboet var deras, vilket Svenska Dagbladet har rapporterat om tidigare. Verksamheten i Parently och varumärket hade räddats, men drivs idag av Sverige Toddle Uthyrning AB.

Det tar han med sig 

Nu, ett och ett halvt år efter konkursen, har det nya bolaget flertalet medarbetare i Sverige men de nya ägarna söker fortfarande en medgrundare. 

“Jag har själv fått frågan, men tackat nej. Efter de här åren behöver jag ägna mig åt min familj. Men jag äger fortfarande en liten del av bolaget och ibland hjälper jag de nya ägarna med saker de behöver ordna i Sverige. Men det är allt.”

“Jag är jätteglad över att grabbarna nu har lyckats vända till svarta siffror. De kommer förmodligen att ta in kapital någon gång under 2025, men hittills har de klarat sig utan”, säger han. 

Kommer du att hjälpa de nya ägarna att söka kapital om det skulle bli aktuellt? 

“Ja, det kommer jag absolut att göra då de redan tagit stor mark och lagt en ännu bättre grund för extern investering.”

Numera ägnar han sina dagar till affärs- och kundutveckling på försäkringsbolaget Mysafety och på kvällarna som rådgivare till startupinkubatorn High Five Innovation Arena där han riktar in sig på hållbarhet, entreprenörskap och innovation. 

Vad tar du med dig från bolagsresan med Parently, nu när du blickar tillbaka? 

“Det är den mest intensiva utbildning i livet och företagande jag har fått. Som entreprenör måste man våga utmana, men inte överallt. Man måste lyssna på många – men gå sin egen väg.”

Han tillägger att han inte ser konkursen som ett misslyckande, utan som “ett stort lärande.”

Vad skulle du vilja ge för råd till andra entreprenörer efter allt som hände?  

“Se ditt mål från början – och skriv gärna en påhittad pressrelease för dig själv och teamet med vad det målet innebär för dig och för andra. Då blir det enklare för fler att förstå vart du är på väg.”

“Låt inte negativa kommentarer stå i din väg. Kom ihåg att uthållighet och ihärdighet belönas. Och så klart, ha en medgrundare som delar din vision.”

Tror du att du kommer att starta något nytt bolag i framtiden? 

“Ja, det tror jag. Jag är en byggare. Jag behöver inte komma på affärsidéen själv, men jag vill gärna vara med från början igen.”

Läs mer