Det är nog få som har missat tv-succén Draknästet. Sedan tre år och fyra säsonger tillbaka har modiga och kapitalsuktande entreprenörer tagit plats framför ett gäng tunga drakar, tillika finansiärer, i SVT:s nysatsning av programmet. (Mer om de tidigare säsongerna går att läsa här). Pitcharna har avlöst varandra och många miljoner har hällts ned i startupbolagen som presenterats på bästa sändningstid, medan vissa företagare fått lämna studion utan en enda investering.
Flera av bolagen, både bland de som tackade ja eller nej till kapital och de som inte erbjöds en investering, har sedan pitchen i tv vunnit allt mer mark. Men för andra har det inte gått lika bra, och fler har gått i stöpet. Breakit har kartlagt vilka av bolagen som tvingats kasta in handduken efter att kamerorna slocknat.
***
Med affärsidén att tillverka och sälja frystårtor som bakas utan nötter, gluten och palmolja slog bolaget One Cake igenom bruset under SVT:s första säsong av Draknästet år 2021.
I spetsen stod Lizette Broström och sonen Zebastian Lindqvist, som tillsammans lyckades säkra 3 miljoner kronor av drakarna Lena Apler, Shervin Razani och Sara Wimmercranz.
Bolaget, som grundades redan 2016, hade vid medverkan i programmet redan listat sina produkter hos livsmedelskedjan Lidl.
Men tre år efter medverkan i Draknästet tog resan slut. I juni 2024 ansökte bolaget om konkurs.
”Att bedriva livsmedelstillverkning i Sverige är skoningslöst svårt och dyrt. Kostnaderna för att klara detta har ökat på ett sätt som gör det i det närmaste omöjligt. Det är ledsamt. För på sista raden går kunderna miste om nya utvecklade smaker i moderna produkter”, skrev Lizette Broström i en kommentar till Breakit i samband med konkursen.
2022 omsatte bolaget 4,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på lika mycket minus, -4,5 miljoner kronor.
***
Shesize, med visionen att skapa skjortor för kvinnor i alla storlekar, grundades av Emmeli Marmander år 2019. Ett par år senare, 2021, pitchade hon in bolaget framför drakarna, men fick lämna studion utan kapital.
Medverkan var däremot långt ifrån förgäves. Att synas i tv fick företagets försäljning att rusa.
Ytterligare ett par år senare, 2023, hade utvecklingen vänt. Försäljningen hade avtagit, kassan sinat och Shesize tvingades ansöka om konkurs under juli 2023, vilket Breakit har rapporterat om tidigare.
När Breakit på nytt når Emmeli Marmander berättar hon att bolaget som känt inte fick in något kapital från investerarna i programmet, men lyckades fylla kassan på annat håll. Därefter skulle bolaget resa ytterligare en runda, men då gick det inte hela vägen.
“Därför var vi tvungna att sätta bolaget i konkurs”, skriver hon i en kommentar till Breakit och berättar samtidigt att inga tillgångar i konkursboet köptes upp efter konkursen.
Vad tar du med dig från bolagsresan med Shesize, nu när du blickar tillbaka?
“Massor av lärdom och erfarenhet av att resa kapital. Fantastiska kontakter och ett större nätverk. Ta inte in kapital för tidigt, fokusera på att sälja. Det tar så otroligt mycket tid att ta in kapital och då tappar man tid och fokus på sälj.”
Idag jobbar hon som konsult inom mode och textilbranschen.
“Vi får se vad som händer framöver, men inte omöjligt att det blir något nytt projekt tillsammans med min man”, skriver Emmeli Marmander.
Under 2022 omsatte Shesize 659.000 kronor med ett minusresultat på 2 miljoner kronor.
***
Skulle du vilja minska din matinköp med 50.000 kronor per år? Det kanske låter svårt – men det är fullt möjligt genom en tjänst som jämför priset på matkassar med samma produkter mellan olika butiker. Det menade duon Andreas Johansson och Michael Kärrberg när de tog plats framför drakarna i programmet som sändes under hösten 2021.
Tillsammans grundade de bolaget Foodrunner under 2016, som utvecklat appen med tjänsten i fråga.
Lena Apler nappade på idén och investerade flera gånger i uppstickaren, vilket Breakit har rapporterat om tidigare.
Lite drygt ett år efter att Foodrunner-pitchen visades i tv, berättade vd:n Michael Kärrberg att tjänsten planerades vara tillgänglig i Sverige, Finland, Polen och ytterligare minst 2 marknader inom loppet av 18-24 månader. Han berättade även om flera utmaningar.
“Det tar lång tid att utveckla en fantastisk B2C app, mycket längre än vad vi hade kunnat ana och det har också kostat mer. Det har i sin tur gjort att vi tvingats avvakta med kommersialisering och att fokusera på att sälja längre än vad vi hade velat.”
I slutet av maj 2024 kastade bolaget in handduken och konkurs inleddes, enligt bolagsverket.
Under bolagets brutna räkenskapsår som sträckte sig till sista mars 2023 omsatte Foodrunner 6 miljoner kronor med ett minusresultat på 2 miljoner kronor.
Breakit har kontaktat Michael Kärrberg som avböjer att svara på frågor.
***
Träningsplattformen Troopr imponerade milt sagt på finansiärerna när bolaget var med i programmet 2022. Pitchen framfördes av grundaren Tim Axelsson och medgrundaren Carolina Westin, som då berättade om bolagets plattform som utvecklats för att hjälpa sport- och träningsintresserade möta likasinnade, och skapa möjligheter att hitta träningskompisar.
Kort innan avsnittet sändes berättade Tim Axelsson för Breakit att bolaget nyligen hade stängt en runda som landade på 4 miljoner kronor. Bland investerarna fanns bland annat Draknästets Jacob de Geer.
Men bolagsresan tog slut ett par år senare. Företaget, som grundades 2020, ansökte om konkurs i mars 2024, enligt Bolagsverket.
Under räkenskapsåret som sträckte sig till våren 2022 omsatte Troopr 300.000 kronor med ett minusresultat på 815.000 kronor.
Breakit har sökt Tim Axelsson, som i skrivande stund ännu inte har svarat på Breakits frågor.
***
Ost, skinka eller någon form av korv? Eller väljer du kanske hellre något växtbaserat att lägga på mackan, pizzan eller att toppa våfflorna med?
Det sistnämnda var ett klart val för Alice Knap, som grundade bolaget HUJ, som fokuserade på just växtbaserade pålägg. Det var också det hon pitchade in för finansiärerna i Draknästet i programmet år 2021.
“Jag fick ett investeringserbjudande men jag och drakarna enades inte om bolagsvärdet så det blev ingen deal”, skriver Alice Knap nu till Breakit.
“Jag höll i samma period på med andra finansieringsdiskussioner och hade enats med befintliga ägare om en värdering som jag inte kunde kliva för långt ifrån. Det är synd såhär i efterhand – det hade säkert varit givande att få in någon av drakarnas kunskap och nätverk.”
Utmaningarna med att skala upp från liten produktion i egna fabriken i Alingsås och att nå ut på bredare front i matbutikerna var stora, vilket Breakit har rapporterat om tidigare.
Under hösten 2022 tvingades bolaget kasta in handduken och ansökte om konkurs.
“Vi lyckades inte skaffa kapital och pengarna i bolaget räckte inte till kommande utbetalningar. Jag ägnade mer eller mindre hela 2022 åt att försöka säkra finansiering och samtidigt försökte jag hantera alla utmaningar som Ukrainakriget skapade för företag, inte minst för oss i livsmedelsbranschen.”
Konkursen var extra tråkig då företaget var redo för uppskalning i och med, vid det tillfället, nyligen gjorda investeringar i produktionskapacitet, berättar Alice Knap. Investeringarna blev dock i sin tur till bolagets nackdel i och med de högre fasta kostnaderna, fortsätter hon.
“Jag ser tillbaka på åren med HUJ med glädje, stolthet och lite saknad.”
År 2021 omsatte bolaget 3,2 miljoner kronor med ett minusresultat på 8,3 miljoner kronor.
***
Det gotländska fantasyeventbolaget Tall Tales, med grundaren Petar Losonci i spetsen, medverkade så sent som i den tredje säsongen av Draknästet, alltså under 2023.
Det blev ingen investering genom programmet. Några månader efter att avsnittet sändes, i slutet av förra året, tvingades bolaget att ansöka om konkurs.
Petar Losonci kommenterar händelseförloppet i en intervju med Breakit.
“Efter två framgångsrika år av att locka tusentals barn från tv-spel och ut i friska luften för fantasyäventyr så pitchade vi för Drakarna under inspelningen våren 2023. Sommaren som följde hade vi dock rejäl otur, för det kom ordentliga mängder nederbörd. Det ledde till digra omständigheter, i och med att en majoritet av våra event ställdes in”, säger han till Breakit.
Det fanns kort sagt inte tillräckligt med pengar i kassan och Petar Losonci skickade in en konkursansökan till tingsrätten. Det dröjde däremot inte lång tid innan tillgångarna köptes upp, berättar han.
“Fabelo Adventures klev snabbt in som nya ägare och köpte tillgångarna efter konkursen och har drivit verksamheten vidare under 2024”, säger grundaren.
Under 2021 omsatte Tall Tales 1,1 miljoner kronor med ett resultat på 44.000 kronor.
***
Med bolaget Parently ville entreprenören David Knutsson underlätta för föräldrar genom att via en plattform kan hyra barnvagnar och andra saker som behövs för barnen.
I början av 2021 medverkade han i den första säsongen av Draknästet, som sändes under hösten samma år.
Det ett nej från investerarna, som då utgjordes av Lena Apler, Jonas Eriksson, Sara Wimmercranz, Shervin Razani och Jacob de Geer.
“Alla sa att de skulle kunna tänka sig att investera vid ett senare tillfälle. Det var ett så tidigt skede för bolaget då, så jag förstod att det inte skulle bli något där och då. Men det var otroligt att synas i rutan för hela svenska folket. Det betydde mycket”, berättar David Knutsson för Breakit nu, mer än tre år efter inspelningen.
Hela historien om bolaget – och om hur David Knutsson pitchade för nästan 200 investerare – går att läsa här. Den korta versionen lyder: pengarna i bolagets kassa sinade och man lyckades inte få in nytt kapital i tid.
I juni 2023 gick bolaget i konkurs.
Det lever däremot kvar i form av Sverige Toddle Uthyrning AB, efter att tillgångarna i konkursboet köpts upp av två entreprenörer från Wien, Matthias Lohner och hans kompanjon Markus Schiffauer.
Under 2022 omsatte bolaget lite mer än 1 miljon kronor med ett minusresultat på 1,3 miljoner kronor.
***
Ett av bolagen som syntes i rutan så sent som 2023 var rakhyveluppstickaren Melle. Genom försäljning via återförsäljare samt egen e-handel erbjöd bolaget refill på både abonnemang och engångsköp.
“Vi behövde både bra synlighet samt kapital så det kändes som ett bra och passande beslut”, skriver grundaren Emma Selenius nu i ett mejl till Breakit, lite mer än ett år efter att programmet sändes.
Entreprenören berättar även att hon fick en drake på kroken – men att verkligheten blev något annat än vad tittarna fick se.
“Vi tackade ja i tv till en investering från Sara Wimmercranz men i efterhand kom vi gemensamt överens om att inte gå vidare”.
I juni i år, alltså mindre än ett år efter att Melle bröt igenom bruset på bästa sändningstid, skickade bolaget in en ansökan om konkurs.
“Tillsammans med dåvarande ägare, Maria Nila AB, beslutades det att Melle.co ej skulle fortsätta drivas i samma regi längre då det inte fungerade”, skriver Emma Selenius. Mer detaljer än så vill hon inte gå in på.
Trots att bolaget Melle inte flög lever varumärket kvar och ägs idag av e-handlaren och kroppsvårdsbolaget Stockholm Stores, som i sin tur drivs av Emma Selenius.
“Jag har lärt mig otroligt mycket genom resan som gjordes tidigare som jag kommer ta med mig hela livet och som kommer hjälpa mig att ta bättre beslut framåt. Däremot har resan bara börjat och Melle har stora planer för framtiden”, skriver Emma Selenius.
Under 2022 omsatte bolaget 1,4 miljoner kronor med ett minusresultat drygt 1 miljon kronor.
***
Leksaksbolaget Eazymec, som tagit fram en sorts byggmekano för barn från fyra år, presenterade sin affärsidé i programmet som sändes under hösten 2021. Planen var då att skala upp försäljningen.
I avsnittet fick grundarna Jeff Nilsson och Eva Nilsson napp: 2 miljoner kronor från drakarna Jonas Eriksson och Shervin Razani utlovades.
Men så blev det inte på riktigt. Inga pengar investerades efter inspelningen.
“Hade vi inte fått en inbjudan att vara med i Draknästet under våren 2021 hade vi nog avvecklat Eazymec redan innan nyår på grund av företagets ekonomi, till följd av Covid-19 pandemin då allt tvärstannade. Men då vi hoppades på hjälp från Draknästet så körde vi vidare", skriver Jeff Nilsson till Breakit.
Till slut var kassan tom och bolaget tvingades att kasta in handduken. I augusti i år var konkursen för bolaget avslutad.
“Vi anser att programmet endast är ett spel för galleriet där dom själva (investerare som agerar drakar, redaktionens anmärkning) får möjlighet att visa upp sig utåt då de inte behöver fullfölja sina åtaganden och löften, etcetera”, skriver Jeff Nilsson.
Hur tydliga var SVT för er när ni medverkade i Draknästet gällande villkor för medverkande och investerare?
“SVT informerade oss om att SVT inte hade något ansvar för om drakarna fullföljde sina åtaganden eller ej efter programmet. Men man tycker att drakarna borde ha mer erfarenhet och känsla och att berätta varför man inte gick med efter programmet.”
När Breakit når Jonas Eriksson bemöter han uppgifterna.
“Varför jag och Shervin valde att inte gå vidare med bolaget har vi tydligt kommunicerat till grundarna. Om de glömt, inte förstår eller inte vill förstå anledningen vet vi inte. Men de är isåfall välkomna att kontakta oss på nytt”
Han konstaterar även att efter avslutad inspelning i Draknästet genomgår alla bolag en due diligence där investerare ställer nya frågor, följer upp och granskar information som de erhållit i programmet och granskar bolaget på ett sedvanligt sätt.
Även Shervin Razani kommenterar:
“I Easymecs fall, om jag minns helt rätt, var det att det var alldeles för många faktorer, i deras fall för höga lån och skulder, som de missat att meddela under sin pitch.”
Han skriver även att det “var i princip omöjligt att rädda bolaget” med pengarna som de båda investerarna var villiga att kliva in med.
“Därav blev affären inte av.”
Under 2021 omsatte bolaget 169.000 kronor med ett minusresultat på 1,3 miljoner kronor.
***
Systrarna Sanne Ahlvin Kristensen och Linn Skog intog scenen framför drakarna under den tredje säsongen av Draknästet, som sändes hösten 2023.
Pitchen: Veganska ostar.
Året före pitchen i tv, 2022, omsatte bolaget Kåltrast AB, som ligger bakom ostvarumärket Olik, 205.000 kronor med ett minusresultat på 1,2 miljoner kronor.
Enligt Göteborgs Posten började försäljningen av ostarna på restaurangen Blackbird i Göteborg, för att sedan växa till en egen anläggning i Alingsås och såldes därefter i 75 butiker runt om i Sverige.
Men allt tycks inte ha gått enligt plan.
Enligt Bolagsverket inleddes nämligen konkurs i januari i år.
När Breakit når konkursförvaltaren Mercedes Lennartsson Anderås, partner på Advokatfirman Delphi, förklarar hon vad som föranlett konkursen.
“Bolaget hade tagit in kapital men behövde efter ett tag hitta nya finansiärer, men lyckades inte. Då drog man i handbromsen nästan direkt och ansökte om konkurs. Företaget hade en del kunder men det var i en startupfas och stod inte helt på egna ben – det behövdes tillskott för att fortsätta utvecklas”, säger Mercedes Lennartsson Anderås.
Fram till konkursen hann bolaget ta fram ett antal produkter som såldes i liten skala.
“Framförallt ville man skala upp produktionen och lansera ut i Europa för att få fler kunder, men så blev det inte."
Fanns det några tillgångar i konkursboet som såldes vidare?
“Inte mycket. De hade köpt in begagnade livsmedelsmaskiner som hade ett hyfsat värde, men det var inte mycket. Vi försökte sälja verksamheten och gjorde lite reklam i de kanaler där de var aktiva, men det blev inget av det. Vi kunde sälja några recept, som visserligen inte var hemliga, men vi fick en liten slant för det och vi sålde även varumärket.”
Under 2022 omsatte företaget 205.000 kronor med ett minusresultat på 1,2 miljoner kronor.
Breakit har sökt Sanne Ahlvin Kristensen och Linn Skog.
***
Reglar i papper istället för stål eller trä.
Det var kärnan i bolagets Wood Tube affärsidé, som skulle hjälpa att ställa om byggbranschen.
Företagets grundare, Tobias Söderbom Probert, pitchade för drakarna i säsongen som sändes hösten 2021. Tittarna fick se att Jacob De Geer och Shervin Razani ville backa uppstickare. Men så blev det inte.
“Det som inte riktigt kom med i programmet var att vårt kapitalbehov för att bygga vår fabrik var större än den summan som man fick söka i programmet och det slutade i att en industriell aktör stod för hela finansieringen”, har Tobias Söderbom Probert tidigare berättat för Breakit.
Men den här gången höll det inte hela vägen för Wood Tube, som under november i år ansökte om konkurs.
I ett sms till Breakit berättar grundaren om vad det var som gick fel.
”Det är väldigt tråkigt att behöva lämna in konkurshandlingarna.”
”Vi har inte lyckats säkra långsiktig finansiering av verksamheten. Samtidigt växer antalet kunder och intresset för produkterna så vi kommer att försöka hitta en väg framåt för bolaget”, skriver Tobias Söderbom Probert.
Enligt bokslutet för 2023 landade omsättningen på under en miljon kronor och resultatet på minus 11,3 miljoner kronor.