Plötsligt stod den där på trottoaren utanför Djerf Avenues huvudkontor.
En toalettstol.
Med bolagets namn på.
Toaletten kom naturligtvis inte från ingenstans utan var vad man skulle kunna kalla en kommentar på Aftonbladets granskning av arbetsmiljön på säljsuccén Djerf Avenue. I granskningen talade flera anställda ut om en toxisk arbetsmiljö där anställda bryts ner.
“Jag har aldrig sett så många människor så pass nedbrutna”, berättade en anonym anställd för tidningen.
“Det blev till slut vardag att tänka på hur många som grät igår?”
En del i granskningen handlade också om att Matilda Djerf har en egen privat toalett på kontoret som ingen annan får använda. När en anställd ändå hade använt den tvingades en annan anställd att skura toaletten. Om kritiken har bolaget sagt “det är en åtgärd vi har infört för att bidra till att hon håller sig frisk”. Matilda Djerf, som ansiktet utåt är naturligvis extra viktig för bolaget.
Mannen som tog sig tid att frakta dit toaletten och ställa upp den är PR-konsulten Mikael Johansson, till vardags driver han PR-byrån Swinton International som jobbar med viral marknadsföring. Men igår gjorde han alltså ett avbrott i sitt dagliga arbete för att ställa dit toaletten.
Hade du en toalett stående hemma som du kunde använda?
“Nej, den fixade jag på Blocket dagen innan”.
Vad var tanken bakom det?
“Det är mer som ett skämt där jag matchar det offentliga sentimentet angående den här, om man vill kalla det, skandalen. Själv tycker jag att det är fullt rimligt att en företagsledare har en egen toalett”.
Vad har du fått för reaktioner?
“På plats var det många som stannade och fotade, inte bara unga personer utan även pensionärer. Så den här historien verkar ha spridit sig längre än vad man kanske skulle kunna tro. I sociala medier är det en del som har kallat det för ett konstverk, många har tyckt att det var roligt. Sen har en del tyckt att det är mobbing mot Matilda.”
Tog du med dig toaletten därifrån sen?
"Djerf Avenue tog den! Jag var klar med inspelningen och gick till min bil för att lämna lite grejer och öppna bagageluckan för att lasta in toaletten, men såg då i sidospegeln hur någon från Djerf Avenue bar in toaletten till kontoret. Så den står sannolikt kvar hos dem, om de inte hunnit Tipptappa iväg den."
Inläggen har fått stor spridning och bara på Tiktok har över 1 miljon användare sett dem.
Förra året omsatte Djerf Avenue 337,6 miljoner kronor och gjorde en vinst på 30,8 miljoner kronor.
Breakit har sökt Djerf Avenue för en kommentar.
LÄS MER: MATILDA ANDERSSON: Toalett-incidenten sätter fingret på influencerbolagens största svaghet