Plötsligt sitter du där. Med ett helt gäng streamingabonnemang som du knappt visste att du hade och absolut inte använder.
Här finns det pengar att spara, tänker du, och börjar säga upp dem en efter en. Eller det tänkte du nog i alla fall, för jag kan inte vara ensam om att snart ha gett upp. Det ska loggas in, svaras på massa frågor och annat innan du till slut har sagt upp allt och kan spara de där kronorna.
Just det här har Sveriges konsumenter kollat på i en ny undersökning där de går igenom 20 abonnemangstjänster. Värst i klassen är TV4 Play där det krävs 14 steg innan du till slut slipper prenumerera på deras tjänst. Viaplay kräver 11 och Max kräver 10.
“Antal steg säger inte allt. Men det är tydligt att det inte ska ta 14 steg att säga upp ett abonnemang”, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.
“Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar”.
”Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det”, skriver Anna Sandell, kommunikationschef på TV4 i ett mejl.