Sök ikon

Alice Stenlöf kliver in i Häppi som gör läsk för maghälsan – siktar på tiofaldigad tillväxt

Artikel bild
Häppi-grundarna Paula Johansson och Rita Blomstersjö t.v. och t.h., Alice Stenlöf i mitten. Foto: Press

Influencern Alice Stenlöf går in som delägare i Häppi – ett foodtechbolag med höga ambitioner.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Vi känner kanske mest till Alice Stenlöf som influencern med en halv miljon följare som en gång i tiden hade en framgångsrik podd med Bianca Ingrosso. Men nu går hon också in som foodtech-investerare och ambassadör för det nya märket. 

Häppi heter det Los Angeles-inspirerade matbolaget som lanserades av entreprenörerna Rita Blomstersjö och Paula Johansson för ungefär ett år sedan och som har tagit fram en så kallad prebiotisk läsk, utan socker och sötningsmedel. Det betyder att drycken ska ha välgörande egenskaper för magen. 

Häppi har tidigare tagit in 1,2 miljoner kronor och med Alice Stenlöfs investering äger hon 2,27 procent av bolaget. Totalt ska bolaget enligt datasajten Eivora ha fyllt kassan med nära 5 miljoner till en värdering på 34 miljoner kronor. 

”Jag har varit imponerad av produkten och varumärket sedan jag träffade Paula och Rita första gången. Relationen har växt fram organiskt det senaste året, och att gå in i Häppi kändes verkligen som ett självklart beslut”, säger Alice Stenlöf i en kommentar.

Nu jobbar Häppi med en större runda, skriver bolaget till Breakit.  

”Vi förväntas stänga andra delen i januari med bland annat ett internationellt välkänt family office som lead investor.”

I år väntas omsättningen för Häppi ha legat på 2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 200.000 kronor i omsättning 2023 med ett resultat på minus 700.000 kronor. Nästa år är tanken att bolaget ska tiofaldiga sina intäkter till 20 miljoner kronor.

Läs mer