Sök ikon

DEBATT: Nej, det är inte tabu att tala om exits

Artikel bild
Maria Lindholm och Jessica Rameau, Wellstreet. Foto: Press/Montage

Med tuffare ekonomiska förutsättningar har det svenska tech-ekosystemet skiftat från att tala om bolagsvärderingar i den senaste investeringsrundan som ett mått på framgång, till att belysa faktiska utdelningar och exits. Denna förskjutning påverkar dynamiken mellan grundare och investerare, där det numera är avgörande för bolag att tidigt presentera tydliga exitstrategier.

Att diskutera exits är inte längre tabu, det är en nödvändighet för att attrahera VC-kapital 2025. 

Det skriver Jessica Rameau och Maria Lindholm, Wellstreet.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Efter bubblan 2021/2022, när bolagsvärderingar var uppblåsta och kapital fanns i överflöd, vände ekonomin plötsligt med besked. Under högkonjunkturen var många VC-fonders största bekymmer att inte missa nästa Klarna och Spotify, men med en tuffare marknad finns en ny utmaning. Nu är det en ökad press på riskkapitalfonder att faktiskt börja generera utdelning till sina investerare, så kallade Limited Partners (LPs). Det är ett tydligt skifte i mentalitet, och om många riskkapitalbolag tidigare endast kommunicerade hypotetiska portföljvärderingar till sina ägare baserat på de senaste kapitalrundorna, så är det idag bara en sak alla vill veta: vad VC-bolagen faktiskt betalar ut i pengar (talas om i termer av DPI, Distributed to Paid-In Capital). Cash is king, för att sammanfatta. För att frigöra pengar till sina investerare behöver VCs sälja sina portföljbolag till en tillfredsställande värdering, alltså göra exits. Medierapporteringen har länge framställt finansieringsrundor som ett mått på framgång, vilket det visserligen kan vara – men inte alltid, eftersom värderingar ofta påverkas, på gott och ont, av andra faktorer. Vi tror att narrativet snart kommer skifta, med större fokus på faktisk avkastning. 

Cash is king, för att sammanfatta

Exits är en central del av ett riskkapitalbolags affärsmodell, eller bör vara, om man inte förlitar sig på höga förvaltningsavgifter, så kallade “management fees” för att gå runt (management fees är en avgift som riskkapitalfonder tar ut från sina investerare för att täcka sina driftskostnader). Trots detta var det fram till för sex månader sedan väldigt få VCs som öppet diskuterade exits med sina grundare. Resonemanget har länge varit att entreprenören bör fokusera på att växa kärnverksamheten och vara så ambitiös som möjligt med målet att slutligen arbeta mot en börsnotering. Men kanske ännu viktigare, att en entreprenör som talar om att någon gång sälja sitt bolag visar på en avsaknad av motivation och en vilja att tjäna snabba pengar. Att nämna ordet exit som grundare har inom många investeringskretsar varit tabubelagt – något som börjar förändras. Oavsett om du som grundare planerar att själv göra en exit, eller om det är dina ägare som i omgångar byts ut, så är exits en central del av ett VC-backat bolags resa. 

Länge har en börsintroduktion varit en exitdröm för många, och för företag som Klarna kan det vara en lämplig strategi, men det är långt ifrån rätt val för alla bolag. Verkligheten är nämligen att få bolag faktiskt tar sig till börsen, särskilt i det rådande ekonomiska läget. Enligt en rapport från EY skedde endast två börsintroduktioner i Sverige 2023, och trots att det är en betydande ökning har endast tolv bolag listats på Nasdaq Stockholm hittills i år. Detta ska jämföras med de omkring 1000 riskkapitalbackade bolagen vi har i Sverige. Samtidigt visar flera studier att värderingarna för många techbolag sjunkit sedan de börsintroducerats. 

Att börsintroduceras är alltså inte en exitmodell som passar alla VC-backade bolag, men vad är då alternativen? Enligt en ny rapport från EIF och Invest Europe, som har undersökt de exits som gjorts av europeiska VC-bolag under det senaste året, stod börsintroduktioner endast för 4 procent av alla exits. Resterande exits avspeglar vårt marknadsläge där 29 procent av VC-backade bolag gick i konkurs, 28 procent av portföljbolagen såldes till en strategisk köpare – såsom en industripartner – och 19 procent av alla bolag såldes till andra riskkapitalbolag. 

I slutändan är avkastning på investerat kapital givetvis målet

Så varför ska du som grundare tänka på exits? Att ta in kapital från en VC är långt ifrån en modell som passar alla, men om du som grundare väljer denna väg är exit-möjligheterna en avgörande faktor som vi utvärderar, redan i vår due diligence inför en eventuell investering. Investerare har olika tidshorisonter när vi vill ha tillbaka våra pengar, men i slutändan är avkastning på investerat kapital givetvis målet. 

Om du tar in externt kapital kan du fortfarande välja att äga och driva ditt bolag länge, men det kommer en tidpunkt där tidiga investerare ofta vill sälja sin andel. En exit är inte ändhållplatsen för ett bolag, det är snarare en återkommande del av en bolagsresa. Detta naturliga skifte i ägande är ofta ett stöd för dig som grundare eftersom olika ägare passar in i olika delar av en bolagsresa. Den investerare som är bäst lämpad de första åren är sällan samma partner som meningsfullt kan stötta dig när ditt bolag har mognat. Ofta leder dina investerare en exitprocess, och det är därför viktigt att välja en investerare som har ett starkt nätverk av framtida ägare. Det är också viktigt att tidigt fundera över och definiera din exitstrategi. Det hjälper dig inte bara att navigera kapitalanskaffningen smidigare, utan ger också en tydligare riktning för hur du bygger ditt bolag på ett långsiktigt hållbart sätt. 

För att sammanfatta: Om det för två år sedan var knäpptyst om exits, är det idag allt investerare talar om, tänker på och arbetar mot. Alla VCs som säger motsatsen överväger fortfarande olika exitvägar för ditt bolag – de pratar bara inte med dig om det. Det är inte tabu att tala om exits – det är faktiskt en nödvändighet om du ska resa kapital 2025. Och nej, det visar inte på bristande motivation. Tvärtom, tycker vi. 

JESSICA RAMEAU och MARIA LINDHOLM, Wellstreet

Läs mer