De jobbar till midnatt, bor i små lägenheter bredvid fabriken och får sämre betalt än av andra modebolag. Dagens Nyheter har besökt fabriker i industriområdet Panyu i Kina som syr kläder för den utskällda men populära snabbmodeaktören Shein. Där träffar tidningen bland annat sömmerskan Xiao Wei som nattar sin lilla dotter i en vagn bredvid sig i fabriken. Hon måste jobba länge och mycket för att få ihop sin lön.
Shein anklagas för att pressa priserna och de beställer låga volymer, vilket är en del av bolagets framgångsrecept som består av att testa marknaden, inte hålla lager och gå hårt på sociala medier. Det har lyckats både i USA och Europa.
”Shein är inte en särskilt bra uppdragsgivare. De betalar mindre än tidigare. Som mest får vi tre yuan (4,50 kronor) per plagg från dem. Därför använder vi sämre kvalitet när vi producerar för dem”, säger en arbetsledare som DN pratar med.
Arbetare som tidningen pratar med vittnar om långa arbetsdagar och få helt lediga dagar. Det handlar om högst ett par dagar i månaden. En kvinna säger först att hon får söndagarna fria. När reportern invänder att det ju faktiskt är söndag när intervjun äger rum ändrar hon sig och tillägger:
”Det innebär att vi jobbar till klockan sex i stället för midnatt.”
Kritik och konkurrens
Det är inte första gången Shein kritiseras. Tvärtom. Larmen har kommit ofta och är många. Samtidigt är det inget som tycks rucka på begäret av billiga modekläder. Inte ens gifter eller slavliknande arbetsförhållande – eller hur det slår mot svenska företag.
Det som tycks påverka Shein mer än larmen är konkurrensen från likasinnade, läs Temu. Sheins popularitet har minskat i och med Temus inträde, bolaget som säljer allt möjligt billigt på en marknadsplats. Temu var den mest nedladdade appen av unga i USA mellan januari och oktober. Den laddades ner nära 42 miljoner gånger av generation Z, alltså unga vuxna upp till 25 år, under tidsperioden, enligt Techcrunch.
Shein svarar
Fast fashion-giganten skriver i ett mejl till Breakit där de tillbakavisar usla arbetsförhållande och redovisar allt från hur de betalar konkurrensmässiga löner och erbjuder så kallade "childcare facilities” invid sina fabriker.
”Shein ger finansiellt stöd för leverantörer att skapa inrättningar för barnomsorg nära fabrikerna eller på sina egna områden där arbetares barn kan studera eller leka efter skolan och på raster", skriver bolaget.
”Det här håller arbetsmiljön 'familjevänlig'”, hävdar Shein.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.