Acast köper den New York-baserade studion Wonder Media Network och bildar en ny enhet inom bolaget som får namnet Acast Creative Studios. Enheten ska göra kampanjer, från idé till produktion och leverans. Wonder Media Network producerar även poddar som tas över av Acast.
“Det här förvärvet expanderar vår amerikanska verksamhet genom att addera ett erfaret team inom podcastproduktion som ger annonsörer möjlighet att skapa ännu mer effektfulla kampanjer inom ljud och andra kanaler”, säger Acasts vd Ross Adams i ett pressmeddelande.
Wonder Media Network grundades 2018 av den prisbelönta journalisten Jenny Kaplan och Shira Atkins och har haft kunder som Nike, Pfizer, GE och Mercedes Benz på kundlistan.
“WMN:s mission är helt i linje med Acasts – att sprida viktiga och betydelsefulla berättelser globalt", säger Jenny Kaplan.
“Tillsammans kommer vi möjliggöra för både kreatörer och annonsörer att nå nya målgrupper, göra framgångsrika affärer och forma framtiden för ljud”.
Acast betalar 5,5 miljoner dollar, motsvarande ungefär 60 miljoner kronor, kontant. Dessutom kan säljarna få upp till 1.768.861 aktier i Acast beroende på hur verksamheten utvecklas. Baserat på torsdagskvällens stängningskurs skulle de aktierna vara värda ungefär 25 miljoner kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.