Investeringen, som sker via fonden “LLV”, ska accelerera Db:s tillväxt. Bland annat genom att stärka varumärkeskännedomen via strategiska partnerskap samt möjliggöra expansion på marknader i norra Europa, USA och Asien. Det uppger bolaget i ett pressmeddelande.
Exakt hur mycket LVHM investerar, och till vilken värdering, framgår inte utöver att det är en minoritetsinvestering. Men enligt Di brukar fonden vanligen köpa mellan 10 och 20 procent av bolagen de går in i.
"Att få stöd från LLV är en enorm milstolpe för oss. Även om Db kommer att förbli troget sitt kärncommunity inom snö, surf, foto och skate, så är LLV:s globala perspektiv, trovärdighet och strategiska vision en perfekt match för vår bild om vad varumärket kan utvecklas till framöver", säger Db:s vd Richard Collier.
Db grundades 2011 (då under varumärket Douchebags) av Truls Brataas och Jon Olsson, och verkar inom premiumsegmentet av reseutrustning. De säljer bland annat väskor, ryggsäckar, bagage och andra tillbehör. Jon Olsson lämnade sin aktiva roll i bolaget 2019, men är fortfarande delägare.
"Även om det har gått 14 år sedan Jon Olsson och jag först träffades när vi surfade och bestämde oss för att skapa ett resevarumärke, känns det fortfarande som att denna resa just har börjat", skriver Truls Brataas på Linkedin.
LLV:s vd, Julie Bercovy, menar att Db redan idag har en stark position i Skandinavien – men att det finns en outnyttjad tillväxtpotential.
"Vi är övertygade om att det kommer att fortsätta växa till ett globalt varumärke att räkna med, tack vare Truls, Richard och resten av teamets expertis och engagemang", säger Julie Bercovy.
LVMH Luxury Ventures Fund I är en investeringsfond sponsrad av LVMH-koncernen, inriktad på minoritetsinvesteringar i företag inom lyxsektorn. Nyligen gick de också in i Our Legacy.
LÄS MER: Jon Olsson om nya satsningen: ”Bara varit möjligt för miljardärer”
LÄS MER: C’est normal flyttade hem till Sverige – så går det för e-handlaren