På dotterbolaget Ikea Marketing & Communcation i Älmhult gjordes den klassiska Ikea-katalogen, fram till att den lades ned efter 2021. I dag jobbar företaget med att ta fram innehåll till Ikeas globala marknadsföring.
Samtidigt som andra företag drar ner på personal går Ikea Marketing & Communication mot en rekryteringsoffensiv. Från nu och in på nästa år utlyses 50 nya tjänster, ungefär hälften är rena tech-roller.
Bland annat är företaget ute efter 3D- och AI-kreatörer, dataanalytiker, mjukvaruingenjörer och digitala projektledare och specialister.
Vd:n Mia Malmström kallar det för en “utvecklingsexpansion”.
“Jag skulle säga att det är digital och kreativ spetskompetens som vi behöver”, säger hon.
Bygger på techhubben
Det handlar i nuläget inte om att bygga en helt ny avdelning på företaget, utan att bygga på och förstärka det team som redan finns på plats i dag.
Mia Malmström beskriver det som att det finns ett “enormt sug” efter rörligt innehåll i dag. En utmaning för ett företag som tar fram innehåll och marknadsföring för Ikea på 63 olika marknader i världen.
Planen är dock inte att stärka Ikeas kreativa studio för att producera mer material – utan att jobba "klokare och mer skalbart", enligt vd:n.
“För att hitta den smartheten och få mer impact på det vi gör måste vi bli bättre på att använda nya produktionstekniker, att hålla ihop Ikeas identitet med hög kvalitet och till lägre kostnad. Och det är allt från motion till 3D till generativ AI”, säger hon och fortsätter:
“Det händer så mycket, framförallt kring hur du gör film, hur du tar bilder och det finns en massa nya instrument och nya material att jobba med. Där vill vi ligga i framkant”.
Jobb i mixade team
I dag jobbar runt 400 personer på Ikea Marketing & Communication.
Under det brutna räkenskapsåret som sträckte sig från september 2022 till och med augusti förra året omsatte företaget nästan 1,3 miljarder kronor. Resultatet landade på minus 14 miljoner.
För att locka fler människor till studion i Älmhult jobbar bolaget mycket med att framhäva Ikeas fokus på hållbarhet och innovation ur ett “livet-hemma-perspektiv”, enligt Mia Malmström.
“Du kan ju som duktig mjukvaruutvecklare jobba på ett av de fetaste bolagen i city, men drivs du av att göra vardagen bättre? Du kanske söker någonting som handlar om mer än bara din spetskompetens”, säger hon.
“En stor komponent vi har är ju mixen av hantverkstalanger och att man får jobba i team med designers, inredare och kreatörer, vilket man kanske inte får på andra bolag”.
Enligt Mia Malmström har också intresset för att jobba på bolaget ökat. En förklaring kan, enligt henne, vara att fler söker sig till varumärken som de känner tillit till och kan stå för.
“Sen tror jag också att man söker sig till en miljö där man kan utvecklas, att man kan gå till nya roller eller att man kanske är nyfiken på att flytta utomlands och gärna är på ett bolag med internationell närvaro”, säger hon.