Det är på många sätt en klassisk startupsuccé. Syskonen Wilma och Emil Holmqvist grundade tillsammans hudvårdsbolaget Hickap för 8 år sedan. Till en början drev de bolaget från föräldrarnas garage i Trollhättan och packade alla ordrar själva. Sedan dess har det hänt en del.
2020 köpte Svenska Krämfabriken halva bolaget och sedan dess har bolagets omsättning rusat. 2023 omsatte Hickap 62 miljoner kronor och gjorde en vinst på 13 miljoner. I år är bolaget enligt egen utsago på väg mot en omsättning på strax över 90 miljoner kronor med samma lönsamhet.
Nu säljer Svenska Krämfabriken, med ägarna Johan Mattsson, Jesper Matsch, Jesper Rönnbäck, Mikael Snabb och Pär Borgersen, sin andel av bolaget till finska Dermoshop.
“Hickap får en stark och kunnig partner som kan bidra till att accelerera vår tillväxt på de nordiska marknaderna och internationellt”, säger Emil Holmqvist som är vd för Hickap.
Dermoshop grundades redan 1983 och har etablerat sig som ett starkt varumärke på den finska marknaden.
“Dermoshop delar Hickaps värderingar och vår syn på långsiktigt varumärkesbyggande”, säger Wilma Holmqvist som är kreativt ansvarig på Hickap.
“Ägarna och teamet har lång erfarenhet av e-handel och en gedigen kunskap inom kosmetik och skönhet.”
Syskonen Holmqvist kommer även fortsatt att vara ägare i Hickap och fortsätta jobba i verksamheten. Emil Holmqvist säger att syskonen säljer en mindre del av bolaget men fortfarande är storägare.
Vad de får betalt vill han inte dela med sig av men e-handelsbolag på börsen med liknande resultat värderas till åtminstone 250 miljoner kronor.