Sök ikon

Måste få in mer pengar – nu kan ChatGPT börja med reklam

Artikel bild
Sarah Friar, finanschef Open AI.

Open AI är värderat till över tusen miljarder svenska kronor. Men pengarna måste ändå in.

Ett sätt att öka intäkterna i ChatGPT-bolaget kan vara reklam. Det säger finanschefen Sarah Friar.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hur skulle det vara om ChatGPT inte bara svarade på dina förfrågningar utan varvade kommunikationen med sponsrade inlägg?

Hur exakt det är tänkt att gå till är oklart men sanningen är att Open AI – värderat till cirka 1500 miljarder kronor – söker efter fler intäktsben och annonsering är ett alternativ som övervägs. Det säger finanschefen Sarah Friar till Financial Times. Hon slänger dock in en brasklapp – hur och när det ska implementeras måste övervägas noga. 

Enligt källor till FT verkar det i alla fall vara en plan som har lämnat ritbordet. Bolaget ska ha rekryterat talanger inom annons från flera stora techrivaler som Meta och Google. 

Breakit har tidigare skrivit att Open AI-investerarna får ha is i magen när det kommer till lönsamheten. Bolaget väntas inte generera någon vinst på många år, enligt interna dokument. Och vägen dit är förlusttyngd. 

I höstas gjorde Open AI en rekordrunda på 6,6 miljarder dollar, motsvarande runt 70 miljarder kronor.´

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer