Sök ikon

Dold adress gör dig anonym – har redan tagit in miljoner och laddar för större grej

Artikel bild
Grundarteamet bakom Dold adress. Foto: Privat/Montage

Det hände under en biltur på tre timmar. På den korta tiden föddes bolaget Alpha Securities – och gick från första idé till MVP.

Nu har de lanserat under varumärket Dold adress och vill, precis som namnet antyder, låta fler bli anonyma på nätet.

Men den fiffiga lösningen – som bland annat bygger på AI – som fått investerarna och användarna att flockas är bara början, berättar medgrundaren Filip Landgren.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Egentligen började allt med ett julkort som Filip Landgren ville skicka till sin handledare. Han doktorerade i England inom strängteori, ni vet svarta hål och så vidare, men fick blankt nej på att få adressen till handledaren utlämnad. Det var en skarp kontrast till Sverige där det går att kolla upp nära vem som helst med en googling. Där föddes en idé. 

”Jag ringde min medgrundare Anthon (Wansland) när jag satte mig i bilen. När jag klev ut efter bilfärden var företaget reggat och domänen köpt.”

Det var i slutet av 2023. Idag har Alpha Securities och varumärket Dold adress lockat till sig cirka 10.000 betalande prenumeranter, tagit in miljoner från fem investerare och har ett par miljoner i omsättning de första tolv månaderna och minst lika mycket i orealiserade fordringar. 

Dold adress låter människor ta bort sina personuppgifter från sajter som Ratsit och MrKoll samt raderar länkar från Google. Företaget arbetar utifrån rådande lagstiftning och gör det i praktiken svårare att komma åt uppgifterna, framför allt från sajter där den som söker information inte lämnar digitala fotspår. Till sin hjälp har teamet byggt ett system som automatiserat hela processen med AI. All kontakt med bolag som lägger upp personuppgifter sker alltså maskinellt. Det innebär att det i dagsläget bara krävs en halvtidstjänst i supporten för att underhålla verksamheten. 

Smart. Men kunde inte händelsen med julkortet ha lett till en motsatt slutsats – att det behövs mer transparens i England?

”Det är rätt obehagligt och integritetskränkande att uppgifter om dig ska vara så öppna och lättillgängliga”, säger Filip Landgren. 

”Samhället förändras”

Medgrundaren säger att alla ska ha rätt till rimlig anonymitet och att det är ett växande problem att adressuppgifter ligger öppna i och med att viss typ av kriminalitet ökar, ID-kapningar till exempel. 

”Jag är en pragmatiker. Jag gillar också den idén om transparens egentligen. Men den kanske funkade på 70-, 80- och 90-talet. Men samhället förändras och då justerar jag min uppfattning om det. Jag tycker att rätten att få välja att inte synas väger tyngre än rätten någon har att få veta något om dig, om det inte är allmännyttig information det vill säga.” 

Filip Landgren säger att det är många kändisar på kundlistan. Men där finns också bolag som vill låta anställda slippa synas. Investmentbanken Carnegie är en kund. Det är också Godsent och vissa organisationer inom försvarsmakten. Samtidigt är B2B-kunderna en absolut minoritet. De flesta kunder är privatpersoner.

Vem är en typisk kund hos er?

”Det är väldigt brett och jämnt fördelat på män och kvinnor i åldern 20-45. Jag skulle säga att det är en it-medveten person som känner att sajter som finns nu kränker deras rätt till rimlig anonymitet.”

Hur snabbt kan ni göra hen mer anonym på nätet?

”Vi säger alltid åtta veckor men i realiteten handlar det oftast om ett par dagar. Det har funnits undantag där det har tagit längre tid därför vill vi hellre att det blir en positiv överraskning än en negativ.”

Riktiga resan börjar nu

Bolaget stängde sin första runda i våras och började aktivera kapitalet i maj. På ägarlistan finns bland annat ängelinvesteraren Filip Larsson och entreprenören Daniel Öderyd, som mest blivit verksam i USA. 

Dold adress är bara början, säger Filip Landgren som efter årsskiftet kommer ta över vd-posten från sin medgrundare.

”Vi siktar framåt. Det här är ett ökande globalt problem samtidigt som ens Googlesök allt mer är ens personliga visitkort. Vi vill bygga en produkt av en helt annan större kapacitet. Det ska bli vårt huvudnummer.”

Var befinner ni er i den processen?

”Vi reser kapital nu för att bygga en stark produkt direkt. Den kan bli klar inom några månader.” 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer