Flera stora industriföretag har uttryckt oro över att minskad konkurrens och färre avgångar kan påverka företagsklimatet, konkurrenskraften och möjligheten att rekrytera talanger negativt, rapporterar Di.
Per G Braathen försvarar dock beslutet att sluta flyga som ett självständigt bolag och istället bli underleverantör till SAS. Han menar att problemet ligger i att efterfrågan på flygresor har sjunkit drastiskt.
"Folk måste börja flyga. Problemet är att folk inte flyger", säger han med emfas till tidningen.
Efter att ha genomgått två rekonstruktioner sedan pandemins början beskriver han att han har tagit rejäl risk med bolaget.
Avtalet som BRA tidigare i år slöt med SAS innebär att Bromma flygplats förlorar 90 procent av sina avgångar.
“Pandemin är en sak men flygskammen har dräpt Bromma", säger Braathen till Di.
Han anser att företagen har ett stort ansvar för den minskade efterfrågan, och lyfter att Kastrup har återfått flygtrafiken som fanns innan pandemin, men inte Stockholm.
”Folk måste börja flyga i jobbet igen istället för att gömma sig i bil eller på tåget. Om Sverige ska ha en infrastruktur som funkar så måste man börja flyga”, säger Per G Braathen till Di.
Samtidigt genomför Konkurrensverket en förstudie av affären mellan SAS och BRA. Om myndigheten beslutar att gå vidare med en granskning kan avtalet i slutändan stoppas. Per G Braathen menar att ett stopp skulle leda till en katastrof, och att bolaget i vilket fall slutar flyga från Bromma.