Sök ikon
Breakit logo

Spotify-toppen Katarina Berg: Därför är det så svårt för startups att bli scaleups

Artikel bild

Katarina Berg är Spotifys mångåriga HR-boss. I ett nytt avsnitt av VD-podden avslöjar hon vad som är nyckeln till att ställa om från startup till scaleup (och varför så många misslyckas) – och löftet som hon kan ge till alla nya Spotify-anställda.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hur bra än idén är, hur hårt man än jobbar – varför lyckas många startup-bolag inte ta sig in i scaleup-fasen? 

Den frågan ställer sig Spotify-toppen Katarina Berg, veteran och HR-chef i Streamingbolaget och sedan ganska nyligen ledamot i Investor, i ett väldigt personligt avsnitt av VD-podden med Arash Gilan

Hon har ett eget svar. Dels handlar det om att organisationsformen måste göras om. 

”Men det kan också vara att det krävs en annan typ av personer. Och det betyder inte att de personer som både drar sig till och vill vara kvar i en startup-fas inte kan göra resan, de vill inte”, säger hon. 

Hon, som med Spotify gjorde sin fjärde scaleup-resa, säger att det inte handlar om något slit och släng med människor. 

”Det är väldigt tydligt att de personerna som kliver av startups, de vill inte in i scaleups. De är entreprenörer även när det inte är deras företag. De vill att alla människor ska vara med i alla beslut. Det är kaotiskt, alla jobbar och alla jobbar mycket. Man gillar den garagekänslan.”

Scaleup är något annat, säger Spotifytoppen. Hon preciserar. Det ska gå snabbt, det ska till några processer (men inte för många), det krävs att man agerar och strukturerar som att man är ett moget bolag – även när så ännu inte är fallet.

”Samtidigt går du från det lilla kaoset till det stora kaoset”, säger Katarina Berg. 

Hon säger, med egen erfarenhet i ryggen, att det ställs enormt höga krav när tusentals nya medarbetare ska in i en organisation som är relativt liten till att börja med. Så har fallet varit flera gånger på Spotify och bolaget har ett löfte till nyrekryteringar, internt kallade ”bandmedlemmar”. 

”Vi kan lova att change is our only constant men vi vet samtidigt att ingen gillar förändring som de själva inte initierat. Och det kommer inte vara du kära medarbetare”, säger hon. 

”Löftet är att de ska få veta varför, narrativet. Du behöver inte gilla förändringarna men du ska förstå dem.” 

På en fråga om inte alla bolag vill fortsätta vara i scale up-fasen säger Katarina Berg att Spotify – numera 18 år – inte vill vara en toddler, eller en teenager. 

”Man vill vara en young adult, inte en grown up.”

Läs mer