Är du en sån som gärna köper en godispåse mitt i veckan, eller håller du strikt på konceptet “lördagsgodis”? Oavsett vilket tycks svenskt godis ha blivit populärare än någonsin – och inte bara på hemmaplan. Såväl svenska som internationella medier har rapporterat om att sötsakerna haussats upp, inte minst genom virala inlägg på Tiktok – som fått miljontals visningar.
“Det som länge varit en självklarhet för oss här i Sverige börjar bli en självklarhet även i USA och andra delar av världen”, säger Nemrud Kurt till Breakit.
Han är en av dem som ser affärsmöjligheter i godishetsen.
“Affärsidén är att helt webbaserat sälja svensk godis i USA. Det finns redan flera etablerade bolag där, men de flesta har fysiska lokala butiker. Vår idé är att istället ha en webbshop som når kunder över hela landet.”
I april i år startade han tillsammans med Isa Afram och Timothy Akguc Ego upp verksamheten, Goodis US Co. Webbshopen lanserades i mitten av november. Enligt grundaren gick starten över förväntan.
“Efter två veckor har vi sålt för över hundratusen kronor.”
“Inledningsvis ligger fokus på att sälja godis till privatpersoner. De väljer mellan färdiga mixar, giftboxar, svenska klassiker som kexchoklad, eller att sätta ihop sin egen lösviktspåse. I samband med jul och andra högtider kommer vi även att rikta oss till företag”, säger Nemrud Kurt som har en bakgrund som journalist och copywriter.
Att starta bolag i USA
Bolaget, som är registrerat i USA, har ett 80 kvadratmeter stort lager utanför New York, där den tredje medgrundaren, Timothy Akguc Ego, tillika Nemrud Kurts kusin, bor.
Hur är det som svensk att sätta upp ett bolag i USA?
“Relativt smidigt när du har en amerikan inblandad. Känslan är att USA uppmuntrar till företagande. Självklart finns utmaningar på både statlig och federal nivå, men vi har haft god hjälp av bland annat revisorer och jurister”, säger Nemrud Kurt.
“Bolaget är startat via Timothy, i och med att han är amerikansk medborgare, medan vi andra äger andelar via våra svenska bolag.”
De svenska medgrundarna flög över under lanseringen, berättar han.
“Vi skeppar allt godis vi säljer från Sverige till lagret och alla våra leverantörer är svenska. Vi har inga anställda just nu utan än så länge är det Timothy som sköter all lagerhantering och skickar iväg ordrarna.”
Jobbar från olika sidor av Atlanten
Medan den ena medgrundaren sköter det operativa arbetet på lagret och skickar iväg kundernas beställningar, jobbar de två andra grundarna med marknadsföring, strategi och leverantörer från Stockholm.
“Som startup tror jag att det är viktigt att man gör så mycket som möjligt själva för att hålla nere kostnaderna", fortsätter han och berättar att trion hittills har finansierat uppstarten av bolaget med egna medel. Totalt har de lagt in 600.000 kronor i företaget.
Det låter dyrt att först skeppa allt från Sverige och sedan skeppa igen till kund. Skickar ni beställningar till kunder över exakt hela USA?
“Ja, vi skickar beställningar över hela USA. Vi har gjort vår research och konkurrentanalys och landat i att detta alternativ är bäst sett till helheten. Kundresan är smidig, distributionslösningen effektiv och vi kan möta efterfrågan på ett snabbt, tryggt och serviceinriktat sätt.”
Oroas du av Donald Trumps utspel om handelstullar?
“Vi har inte funderat så mycket på det. Fokus har legat på att hantera det tryck vi haft från start. Sedan är det ju ren matematik. Höjs kostnaden för tull och transport blir vår vinst lägre i slutändan.”
Hur ser avtalen med leverantörerna ut i Sverige?
“Nu i starten jobbar vi med en aktör som i sin tur har ett stort utbud från alla de stora aktörerna i Sverige.”
Hur fungerar det med godisets hållbarhet? Går alla olika sorter att frakta på det sättet?
“Så som leverantörerna jobbar i dag är hållbarheten på godiset väldigt bra. Sedan gäller det att förvara det i rätt temperatur, ha licens för förvaring och en del annat. Alla sorter går att frakta på samma sätt, men man behöver skilja på dem när det kommer till förvaring och livslängd. Där har vi full koll från start.”
Stretegin framåt
Trots godishajpen i USA sticker Nemrud Kurt inte under stol med att konkurrensen är hård.
“Det finns redan flera spelare på marknaden som har gjort ett fantastiskt bra jobb. Men vi väljer att se det som att marknaden i USA är så pass stor att det ändå finns betydligt fler möjligheter än utmaningar.”
USA är en gigantisk marknad med, som du säger, redan etablerade aktörer. Hur ska ni bryta igenom bruset?
“Det är ett land där befolkningen knappast är främmande för socker och för att klicka hem grejer, framförallt via mobilen. Som med allt annat så måste du som e-handlare synas för att finnas. I och med att vi inte har en fysisk butik så blir det ännu viktigare att synas digitalt”, säger Nemrud Kurt.
Det är också just det här som är den största utmaningen, menar han, att bryta igenom bruset och endast finnas digitalt.
“Kunderna kan inte gå förbi butiken, bli sugna och gå in och fylla en godispåse. Så att synas och hela tiden vara digitalt närvarande är extremt viktigt. Förutom att skapa eget innehåll jobbar vi med samarbeten med influencers och olika digitala annonser.”
Vikten av sociala medier
Idag, lite mer än ett par veckor efter starten, har bolaget en tämligen blygsam följarskara, som på både Tiktok och Instagram uppgår till några hundra stycken.
Hur ska ni göra för att få fart i era sociala kanaler?
“Vi vill bygga ett varumärke som står stadigt från början. Det får ta sin tid, men när vi väl växer så vill vi växa organiskt, och då kommer följarna att hitta oss. Det, i kombination med samarbeten med influencers och relevanta företag, tror jag är en bra strategi för att växa”, säger Nemrud Kurt.
“Vi vill att det främst ska vara amerikanska följare såklart. Med algoritmerna, främst på Tiktok, räcker det med att en video blir viral, som kan ge ett enormt genomslag. Men det tror jag inte att man ska räkna med utan jag tror mycket på kontinuitet i marknadsföring. Att om du bara är kontinuerlig och faktiskt producerar bra innehåll så kommer det finnas en anledning för folk att hitta till dig.”
Vad är prognosen för omsättningen och resultatet i år och nästa år?
"Det korta svaret är att det är lite för tidigt att säga exakt, men vi siktar på att inom det första året omsätta ungefär 130.000 dollar (motsvarande 1,3 miljoner kronor, redaktionens anmärkning). Nu, två veckor efter att vi drog igång försäljningen, har vi redan sålt för lite mer än 10.000 dollar, så fortsätter det så här så är 130.000 per år ett ganska lågt satt mål", säger Nemrud Kurt.
När tror du att ni blir lönsamma?
“Jag tror att det kan bli redan nästa år. Det beror lite på hur bra det går på sociala medier och vilka samarbeten vi får till. Men jag tror definitivt att det kan bli redan 2025.”
Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag